Ziua Logo
  Nr. 2545 de vineri, 25 octombrie 2002 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Nr.crt. 	Institutia publica 	Intrebarea adresata 	Raspunsul dat Termenul in care s-a raspuns 	Institutia are/nu are birou special Observatii Nr.crt. 	Institutia publica 	Intrebarea adresata 	Raspunsul dat Termenul in care s-a raspuns 	Institutia are/nu are birou special Observatii
ZIUA - Inamicul public nr. 1
-- ZIUA a monitorizat, la sange, modul in care institutiile publice aplica Legea privind accesul la informatii * Reporterul special Razvan Savaliuc a bombardat, in calitate de simplu cetatean, institutiile statului cu sute de scrisori in care a solicitat informatii de interes public * Numeroase institutii cheie nu au raspuns, altele au raspuns incomplet * In foarte putine cazuri am primit raspunsurile scontate * In urma anchetelor reporterilor ZIUA a rezultat ca Legea 544, intrata in vigoare in decembrie 2001, e aplicata brambura * Un exemplu e chiar Senatul Romaniei, care, desi este chiar cel care a votat legea, nu intentioneaza sa o aplice mai devreme de ianuarie 2003 * Postul public, TVR, ne-a comunicat, uluitor, prin asistenta directorului general: "Noi nu suntem institutie publica!" * Ministerul Sanatatii nici macar nu-si propune sa infiinteze un Birou de Relatii cu Publicul * La Avocatul Poporului, institutia "ultimei sperante", cetatenii nu pot trece de sepepisti * In tara situatia e si mai trista * Conform legii, cetateanul Savaliuc va actiona institutiile in instanta
La circa un an de la aparitia Legii 544/2001, privind accesul la informatiile de interes public, aceasta este aproape necunoscuta de cetateni. Legea, care pune in mana cetateanului de rand o arma teribila impotriva functionarilor publici si a alesilor nostri, nu este inca folosita la adevaratu-i potential. Guvernul Romaniei, care avea obligatia sa-l constientizeze pe cetatean asupra noilor perspective ce i se deschid, abia saptamana trecuta s-a gandit, timid, sa inceapa un program de mediatizare. Cum legea permite aflarea a ceea ce se intampla in spatele usilor inchise de la ministere, primarii si alte institutii, aplicarea ei pana in prezent, pentru cei putini care au aflat-o, se dovedeste o chestiune anevoioasa. Acesta este motivul pentru care redactia ZIUA s-a decis sa testeze modul in care institutiile publice aplica Legea 544/2001. A fost ales pentru aceasta misiune reporterul special Razvan Savaliuc, dar nu in calitate de ziarist, ci de simplu cetatean. A devenit, astfel, inamicul public numarul 1. In nume propriu, el a bombardat, cu sprijinul redactiei, institutiile publice cu sute de scrisori formulate in baza legii, asteptand reactia acestora. Au fost selectionate doar intrebari simple, care nu necesitau un volum mare de documentare si pentru care legea prevede obligativitatea raspunsului in termen de 10 zile. Scrisorile au fost trimise toate prin posta, recomandate cu confirmare de primire, astfel incat sa avem dovada demersului nostru. Am asteptat 16 zile (trei pentru ca scrisorile sa ajunga la destinatie, 10 pentru ca institutiile sa consume timpul legal de raspuns si alte trei pentru inapoierea raspunsurilor). Folosind redactiile locale ale ziarului ZIUA, scrisorile au fost trimise din aceeasi localitate unde functioneaza institutiile. La centralizarea raspunsurilor venite am constatat ca o importanta parte a institutiilor cheie ale statului nu au raspuns sau au raspuns ocolind sau omitand intrebarile care "deranjau". Spre exemplu, daca institutiile politiei au functionat neasteptat de bine, o nota proasta am acordat instantelor din Capitala (Tribunalul si Curtea de Apel Bucuresti, care au omis sa comunice numele judecatorilor angajati si Curtea Suprema de Justitie, care nici nu a raspuns). Spre comparatie, Curtea Constitutionala a dat un raspuns impecabil, cu numele tuturor judecatorilor, dand o lectie de transparenta colegilor mai "mici". Singurul caz in care un cetatean a cerut pedepsirea unei institutii care nu i-a raspuns s-a petrecut la Tribunalul Dambovita, unde cetateanul, culmea, a pierdut. Cazul e cunoscut la Ministerul Justitiei, dar judecatoarea Elena Ilie e bine mersi. Pe de alta parte, unele institutii nu si-au organizat birouri speciale conform legii. Pentru cele care nu au raspuns sau au dovedit lipsa de transparenta, impreuna cu avocatii ZIUA vom intenta procese in care, in numele cetatenilor, vom cere tragerea la raspundere a celor vinovati. Aparandu-ti dreptul, il aperi pe al altora. Este ceea ce dorim, ca in Romania Legea 544/2001 sa functioneze si, cel mai important, cetatenii sa o cunoasca si sa o foloseasca. Rapoartele institutiilor non-guvernamentale din Romania au consemnat ca opinia publica de la noi aproape ca nu-si face simtita prezenta. Cetateanul trebuie trezit din apatia sa si trebuie facut sa reactioneze. Pana la aparitia Legii 544, cetateanul avea un singur drept in fata autoritatilor publice - acela de a se prezenta o data la patru ani la urne. Acum poate cere socoteala oricarui ales sau functionar care ii decide soarta. Sfatul redactiei noastre catre cititori este sa bombardati la randul vostru institutiile publice cu problemele pe care le intampinati. Legea 544 este cea mai teribila arma in prevenirea coruptiei. Folositi-o!
Concluziile anchetelor realizate de reporterii ZIUA
1. Exista foarte multe institutii ale statului care nu respecta Legea 544/ 2001, privind accesul la informatiile de interes public, desi legea cu pricina a intrat in vigoare din 12 decembrie anul trecut. In aceasta categorie se inscriu institutii care fie nu isi propun in nici un fel sa aplice legea, fie altele care abia acum intentioneaza sa organizeze birouri de lucru cu publicul.
2. Sunt institutii unde cu toate ca exista birouri de relatii cu publicul, legea e aplicata prost, raspunsul la solicitarile cetatenilor facandu-se selectiv, iar termenele de raspuns sunt la bunul plac al functionarilor.
3. In unele cazuri, solicitarile cetatenilor sunt preluate de functionari care n-au nici o legatura cu aplicarea legii, iar problema confirmarii de primire nici nu se pune.
4. Sunt situatii cand solicitarile sunt preluate de portari, de secretariate, ori de dispecerate ale institutiilor, care efectueaza un fel de "serviciu cu publicul" prin rotatie. Nici in aceste cazuri cetatenul nu are siguranta ca va primi un raspuns.
5. In alte institutii, solicitarile cetatenilor sunt directionate catre birourile de presa, desi legea mentioneaza clar ca trebuie infiintat un birou separat, de Relatii cu Publicul. Birourile de presa, conform legii, trebuie sa raspunda doar solicitarilor presei.
6. Foarte grav este ca institutii foarte importante ale statului, precum Senatul, Parchetul, Politia, Ministerul Justitiei, Ministerul Finantelor, Ministerul Sanatatii, Ministerul Educatiei, Televiziunea Romana, APAPS, ADP, Avocatul Poporului nu au rezolvat conform legii aceasta problema.
7. Patru cazuri senzationale. Primul este cel al Senatului Romaniei, care cu toate ca a votat legea, a comunicat ca nu poate infiinta un astfel de birou inainte de ianuarie 2003, intrucat nu dispune de fonduri. Al doilea este cel al Televiziunii Romane care, desi este un post public, ne-a informat, prin vocea Cristinei Constantinescu, asistenta a directorului general: "Noi nu suntem institutie publica!". Al treilea caz este cel al Avocatului Poporului, institutia "ultimei sperante", unde cetatenii nu pot trece de sepepisti pentru a-si prezenta pasurile. Al patrulea este cel al Ministerului Sanatatii, unde Daniela Bartos nici macar nu si-a propus sa infiinteze un birou de relatii cu publicul.
8. Foarte multe institutii care declara ca au rezolvat chestiunea accesului la informatii publice, de fapt, se folosesc de tot soiul de smecherii pentru a raporta ca treaba merge struna. Ni s-a spus ca solicitantii se pot adresa institutiei prin intermediul Internetului si ca, astfel, nu trebuie dezvoltat un birou special, cu personal auxiliar. Problema e ca o foarte mica parte din cetateni are acces la Internet, iar initiatorii legii au propus varianta birourilor publice tocmai ca "ORICARE cetatean sa aiba acces nelimitat la informatii cu caracter public".
9. Culmea e ca serviciile secrete, SIE si SRI, care au cele mai putine informatii publice de oferit, au raspuns solicitarilor noastre. Cu un amendament, totusi. La intrebarea simpla: "care sunt adjunctii directorului SRI?", institutia ne-a raspuns imediat. Cand insa am solicitat sa ni se raspunda "cate interceptari telefonice legale s-au facut in acest an?", n-am primit nici un fel de raspuns in termenul scontat. Ii atentionam pe sefii SRI ca daca intentioneaza sa ne dea raspunsul in termen de 30 de zile, intrebarea fiind complexa (intelegem ca e greu de distins intre "legal" si "ilegal"), totusi trebuia sa fim atentionati de acest fapt, conform Legii 544, in termen de 10 zile.
10. Din ancheta noastra rezulta clar ca Executivul trebuie sa ia masuri urgente pentru a obliga institutiile publice sa respecte legea. Fara aceste masuri, institutiile amintite isi vor bate joc mai departe de cetatean, mai ales ca Legea 544 poate fi si o arma eficienta in combaterea coruptiei. De data asta cu sprijinul direct al populatiei.
- Consiliul Legislativ - are un Birou pentru relatii externe, protocol si pentru difuzarea informatiilor de interes public. De fapt, titulatura exacta a acestuia nu a fost definitivata, fiind gasita solutia de compromis de largire a competentelor unui birou ce exista deja. Sef al acestuia este Bogdan Dobrescu (tel. 3350111, int.2043).
- Curtea Constitutionala - si-a infiintat acest birou pentru difuzarea informatiilor de interes public, condus de Marin Cosmina (tel. 3350111, int. 2121)
- Camera Deputatilor - are de ales intre mai multe variante, cea mai probabila fiind insarcinarea cu difuzarea informatiilor de interes public unui birou deja existent, un birou de informatii si audiente (3350111, int.1479)
- Avocatul Poporului - Institutia la care vin sa-si caute dreptatea cetatenii care se simt lezati in drepturile si libertatile lor a fost miluita de stat cu cateva camere in spatele Palatului Victoria, pe strada Iancu de Hunedoara, numarul 35. Functionand in vecinatatea Guvernului, "institutia sperantei" - cum a fost numita de conducatorul ei, Ioan Muraru - este pazita cu strajnicie de sepepisti. De ei si de regulile lor stricte depinde, intr-o prima etapa,"liberul acces" la informatiile de interes public detinute de Avocatul Poporului. Singurul lucru pe care te lasa sa il faci este sa folosesti, la discretie, telefonul de la poarta. Pe firul acestuia am cautat raspunsuri la trei intrebari simple: "Are institutia un birou special pentru aplicarea prevederilor Legii accesului la informatii? Daca da, cine este persoana care se ocupa de acest birou si la ce numar de telefon poate fi contactata?". Din aproape in aproape am ajuns la consilierul Mugur Ivan, care s-a oferit sa ne lamureasca. Ne-a invitat la el in birou, unde nu am ajuns nici pana acum. Pentru ca, politistul desemnat de el sa ne insoteasca nu a avut trecere in fata "cerberilor" de la poarta. Explicatia lor: "Daca esti ziarist si ai acreditare pe Guvern, du-te acolo sa ti-o dea si sa te conduca ei". In fine, am rezolvat problema tot prin telefon. Consilierul Ivan ne-a spus ca institutia la care lucreaza nu si-a infiintat, inca, un birou special propriu-zis. Avocatul Poporului are doar un Dispecerat pentru relatii cu publicul, infiintat in baza Legii 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei. La Dispecerat lucreaza, prin rotatie, 20 de persoane, programate lunar. Poti vorbi cu ele apeland la numarul 260.08.40.
- CNSAS - Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii are o Directie de comunicare, infiintata in baza Legii Ticu (187/1999). Directia "ofera toate informatiile solicitate, inclusiv cele referitoare la activitatea institutiei", ne-a asigurat purtatorul de cuvant Carmen Pescaru, recunoscand, totusi, ca nici ei nu au un birou special, conform Legii 544. In cadrul Directiei, persoanele abilitate sa dea raspunsuri sunt Paula Timofte, Crina Motroasca si Diana Popescu (fax: 222.10.39/ 223.02.48).
- Senatul - de la 1 ianuarie 2003 se va infiinta o structura conform Legii, intrucat Bugetul institutiei nu permite, deocamdata, acest lucru.
- Presedintia - are un Compartiment pentru probleme cetatenesti, audiente si petitii. Coordonator este consilierul de stat Sorin Stanciu. Telefon: 410.05.81, fax: 410.38.58. Compartimentul nu este infiintat in baza Legii 544/2001.
- Directia pentru informare si relatii publice din cadrul Ministerului Afacerilor Externe a fost creata la 1 august 2002, prin Hotarare de Guvern, odata cu reorganizarea intregului minister. Acest departament se afla in incinta Ministerului de Externe, la sectiunea "Informatii - Registratura". De la intrare, solicitantii sunt intampinati de ofiterul de serviciu care ii indeamna sa formeze un numar de interior pentru a fi preluat de unul din cei noua angajati ai directiei. De la infiintare, ne spune directorul acestui departament, Dorian Prisacaru, au fost primite 250 de scrisori, din care doar una solicita informatii in conformitate cu Legea accesului la informatii. Acesteia nu i s-a dat curs, subliniaza el, pentru ca informatiile solicitate nu se incadrau in categoria celor cu caracter public, fiind in curs de elaborare un raspuns in acest sens. Restul scrisorilor au fost directionate spre alte ministere, in special spre cel al Muncii si Solidaritatii Sociale, printre cereri numarandu-se multe solicitari de acordare de ajutor umanitar.
- Directia de relatii publice si comunicare din cadrul Ministerului Informatiilor Publice a primit de un an aproximativ o suta de scrisori, din care 54 de la 1 ianuarie. Subiectele abordate sunt diverse, spune coordonatorul acestei directii, Adrian Popescu, cu patru angajati: atentionari venite din partea organizatiilor neguvernamentale pe tema neconcordantei unor prevederi cu acquis-ul comunitar, dar si scrisori trimise ministrului Puwak, in calitatea sa de deputat PSD de Timis. "Pentru fiecare scrisoare am trimis raspunsul atasat si, acolo unde este cazul, am primit unii dintre solicitanti in audienta", adauga el. "De la inceputul anului am primit noua cereri de primire in audienta, pe care le-am rezolvat", sustine Popescu.
Cristina Constantinescu, jurist si asistenta a directorului general al TVR, ne-a declarat ca televiziunea publica nu este institutie publica si, astfel, "nu este obligata sa infiinteze biroul special pentru legea 544/2001". "Ministerul Comunicatiilor ne-a cerut sa facem niste campanii pentru a face legea cunoscuta. Dar noi nu suntem intitutie publica, suntem un fel de struto-camila, cu bani care vin din abonamente, publicitate...", a spus Cristina Constantinescu.
Adrian Nastase: "Aplicarea Legii accesului la informatii publice nu e facultativa!"
Premierul Adrian Nastase a atentionat prefectii ca s-au constatat "intarzieri serioase" in aplicarea Legii accesului liber la informatiile de interes public, precizand ca aplicarea acestei legi "nu este facultativa". Potrivit primului-ministru, Ministerul Administratiei Publice a facut o verificare in 20 de judete asupra modului in care se cunosc si s-au aplicat prevederile acestei legi si singurele prefecturi care au raspuns corect au fost Arges si Hunedoara. Nastase a aratat ca nu s-au infiintat peste tot birourile de informare si relatii publice sau persoanele desemnate sa indeplineasca atributiile pe linia relatiei cu presa si a informarii directe a cetatenilor nu sunt pregatite corespunzator. Nastase a spus ca functionarii publici trebuie sa renunte la opacitate si sa inteleaga faptul ca accesul la informatie nu este o favoare, ci un drept al celor care platesc taxe si impozite. El a adaugat ca structurile responsabile cu presa trebuie sa furnizeze ziaristilor prompt si complet orice informatie de interes public.
Cum ne folosim de Legea Informatiilor Publice
Legea 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public a intrat in vigoare la data de 24.12.2001, iar normele de aplicare ale acesteia au fost stabilite prin HG123/ 7.02.2002. In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a normelor metodologice toate autoritatile si institutiile publice aveau obligatia sa asigure spatiile necesare si personalul calificat sa asigure punerea in aplicare a Legii 544/2001. Deci, nici o institutie publica nu poate invoca in prezent lipsa birourilor si personalului necesare. Legea obliga la furnizarea de informatii numai institutiile/autoritatile publice, prin aceasta intelegandu-se orice institutie care foloseste bani publici, care "traieste" din bani de la buget.
Cum cerem informatiile
Orice cetatean are dreptul de a cere si primi informatii de interes public de la orice institutie publica, fara a trebui sa justifice la ce-i folosesc. Pentru aceasta el trebuie sa se adreseze verbal sau telefonic, ori prin posta sau Internet institutiei publice de la care doreste informatii. El trebuie sa formuleze intrebarile cat mai clar, pentru a nu exista alte posibilitati de interpretare si care sa poata fi speculate in detrimentul interesului sau. Cererea va avea urmatorul model: "Va rog ca in baza Legii 544/2001 sa-mi comunicati urmatoarele informatii de interes public...". In cerere cetateanul trebuie sa-si lase adresa, numarul de telefon sau adresa de e-mail unde poate fi contactat. Este recomandat sa se foloseasca mijloace care sa permita cetateanului sa detina o proba ca a solicitat informatii (scrisoare recomandata, cu confirmare de primire sau mesaj prin internet), pentru ca in caz de incalcare a drepturilor sale sa poata demonstra demersul sau si implicit sa-i poata trage la raspundere pe cei vinovati.
Ce informatii nu putem solicita
Putem cere orice informatii legate de folosirea banului public, decizii ale autoritatilor care se rasfrang asupra cetateanului etc. Anumite informatii nu sunt insa publice. Sunt considerate informatii care nu se ofera publicului:
- cele prevazute in Legea 182/2002 privind informatiile clasificate;
- informatiile din domeniul apararii si sigurantei nationale;
- informatiile despre procedurile judiciare (atentie, aici nu intra sub protectie informatiile privind amanunte din procesele aflate in curs, care se judeca in sedinte publice) daca acestea pericliteaza rezultatul anchetei;
- informatiile care pot pune in pericol minorii sau care sunt protejate de confidentialitate prin lege;
- informatiile privind datele personale, potrivit legii;
Important: nu pot face obiectul neinformarii acele date care favorizeaza sau ascund incalcari ale legii (anchete disciplinare finalizate, note de control, rapoarte care retin aspecte negative etc).
Termenele de raspuns
- pentru cetateni: 10 zile sau 30 de zile, de la data inregistrarii solicitarii lor la institutia publica, in functie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrarilor documentare si urgenta solicitarii. Atentie, insa, daca vi se va raspunde in 30 de zile, institutia este obligata ca in termen de 10 zile sa va anunte ca lucrarea dvs. a fost luata in consideratie si ca vi se va comunica raspunsul final in cele 30 de zile. Daca institutia refuza sa va raspunda, are obligatia sa va comunice acest lucru in termen de 5 zile.
- presa are prioritate in obtinerea de informatii, termenele pentru furnizarea datelor catre ziaristi fiind mai mici: imediat sau in 24 de ore pentru informatiile solicitate verbal.
Ce facem daca nu ni s-a raspuns?
Exista trei posibilitati de a trage la raspundere persoanele vinovate ca nu au dat curs solicitarilor in baza Legii 544/2001.
PLANGERE LA CONDUCATORUL INSTITUTIEI - Cetatenii pot depune reclamatii la seful institutiei publice care nu a raspuns, in termen de 15 zile de la expirarea termenului la care trebuia sa vi se fi raspuns. Aici, o comisie de analiza - care conform normelor de aplicare a legii trebuie sa existe la fiecare institutie - va cerceta cazul si va dispune masurile disciplinare adecvate impotriva functionarului care raspunde de aplicarea legii.
ACTIUNE LA SECTIA CONTENCIOS-ADMINISTRATIV A TRIBUNALULUI de pe raza caruia domiciliaza sau isi are sediul institutia publica vinovata. Actiunea se formuleaza in termen de 30 de zile de la expirarea termenului la care trebuia ca institutia sa fi raspuns. In acest caz, cetateanul poate solicita pe langa obligarea institutiei la raspunsul cuvenit si obligarea la plata unor daune morale sau materiale in baza art. 998 si urmatoarele din Codul Civil. Actiunile de acest gen se judeca in procedura de urgenta, au doar calea de atac a recursului si sunt scutite de taxa de timbru atat pentru actiune in sine, cat si pentru daunele solicitate.
SESIZAREA AVOCATULUI POPORULUI, institutie care se ocupa de incalcarea de catre autoritatile publice a drepturilor si libertatilor cetatenesti. Adresa Avocatului Poporului este: Bucuresti, b-dul Iancu de Hunedoara nr. 3-5, sector 1, telefon 231.50.01.
1 "Avocatul Poporului, b-dul Iancu de Hunedoara nr. 3-5, sector 1, Bucuresti" Programul de audiente si numele functionarului responsabil cu difuzarea infromatiilor publice "Luni-joi intre orele 9-15 si vineri intre orele 9-13. Responsabil cu informatiile publice este Niculae Lapa, secretar general, tel. 231.50.10" 6 zile DA Raspuns corect
2 "Administratia Prezidentiala - Palatul Cotroceni - str. Deniului nr. 1-3, sector 5, Bucuresti" Numele sefilor departamentelor Administratiei Prezidentiale si numele functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice NU S-A RASPUNS ? Va fi actionata in judecata
3 "Consiliul Legislativ, Calea 13 Septembrie nr. 1-3, Palatul Parlamentului, intrarea B1, sector 5, Bucuresti" Componenta Consiliului Legislativ si numele functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice "S-a comunicat organigrama institutiei, numele presedintelui: Dragos Iliescu si responsabilul cu Legea 544: Bogdan Dobrescu" 1 zi DA Raspuns promt si corect
4 "Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii, str. Dragoslavele nr. 2-4, sector 1, Bucuresti" Numarul dosarelor preluate de la SRI pana la data de 01.09.2002 si numele functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice NU S-A RASPUNS NU Va fi actionat in judecata
5 "Camera Deputatilor, str. 13 Septembrie, Palatul Parlamentului, sector 5, Bucuresti" Numele functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice si daca de la inceputul acestei legislaturi a fost depusa vreo initiativa legislativa cetateneasca Responsabil este Florin Dumitrascu - Directia pentru comunicare si relatii publice (tel: 402.14.81). Nu s-a depus nici o initiativa legislativa cetateneasca 1 zi DA Raspuns promt si corect
6 "Senatul Romaniei, Piata Revolutiei nr. 1, sector 1, Bucuresti" Numele functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice si daca de la inceputul acestei legislaturi a fost depusa vreo initiativa legislativa cetateneasca NU S-A RASPUNS DA Va fi actionat in judecata
7 "Ministerul Afacerilor Externe, Aleea Alexandru nr. 31, sector 1, Bucuresti" Cati angajati aveti in tara si in strainatate si care este preponderenta diplomatilor de cariera? NU S-A RASPUNS DA Va fi actionat in judecata
8 "Ministerul Integrarii Europene, str. Apolodor nr. 17, sector 5, Bucuresti" "Cati angajati are ministerul si cate deplasari in strainatate, in interes de serviciu, au intreprins ministrii Puwak si Puscas pana in prezent?" "S-a raspuns nonsalant, facandu-se trimitere la site-ul www.mie.ro, cu sfatul sa ne luam de aici informatiile necesare" 1 zi DA "S-a omis faptul ca peste 95% din cetateni nu au acces la internet, iar pe site nu exista datele intrebarii. Raspuns lipsit de informatie si respect. Va fi actionat in judecata"
9 "Ministerul Culturii si Cultelor, Piata Presei Libere nr. 1, corp central, sector 1, Bucuresti" Cate pinacoteci exista in Romania? NU S-A RASPUNS DA Va fi actionat in judecata
10 "Societatea Romana de Televiziune, Calea Dorobantilor nr. 101, sector 1, Bucuresti" Cati abonati platitori aveti? NU S-A RASPUNS ? Va fi actionata in judecata
11 "Consiliul National al Audiovizualului, b-dul Libertatii nr. 14, sector 5, Bucuresti" Cate posturi de televiziune au fost sanctionate prin ridicarea licentei de emisie? 8 posturi cu emisie prin cablu; 7 posturi cu emisie terestra ; 1 post cu emisie prin satelit 10 zile DA Raspuns corect
12 "Patriarhia Romana, Aleea Dealul Mitropoliei nr. 25, Bucuresti" Cate parohii greco-catolice au solicitat retrocedarea? NU S-A RASPUNS
- Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie - procurorul Gabriela Neagu ne-a cerut sa transmitem un fax prin care sa intrebam oficial daca institutia are un biroul special pentru aplicarea prevederilor Legii accesului la informatii si cine este persoana de contact. Procurorul si-a motivat refuzul de a ne furniza informatii de interes public prin faptul ca este necesar sa anunte conducerea Parchetului despre solicitarea noastra. Gabriela Neagu nu ne-a precizat decat ca exista o sectie care se ocupa de aplicarea Legii 544/2001, fara sa ne ofere alte detalii. In spiritul simplului cetatean, caruia nu-i este la indemana sa trimita un fax, am lasat un numar de telefon la care sa putem fi instiintati in eventualitatea in care se va ridica secretomania din Parchet. In van.
- Curtea Suprema de Justitie - pe pagina de web "www.scj.ro" a Inaltei Curti exista trei sectiuni: "Informatii", "Legaturi", "Contacte", care ofera date despre modalitatea in care un cetatean poate obtine informatii de interes public privind activitatea CSJ. Conform legii 56/1993, instanta suprema are un Birou de relatii externe care este condus de un magistrat-asistent sef si asigura, printre altele, examinarea scrisorilor adresate Curtii, intocmirea si expedierea raspunsurilor in concordanta cu constatarile facute si cu masurile stabilite de conducatorii compartimentelor de activitate vizate. Site-ul indica totodata adresa CSJ, numerele de telefoane ale centralei si ale biroului de relatii externe (310.39.08, 310.39.09, 310.39.12, 310.39.62, 310.39.54; tel. biroul de relatii externe: centrala/int. 109; tel. magistrat asistent sef: centrala/int. 109; tel. magistrat responsabil cu difuzarea informatiilor publice: centrala/int. 126).
- Ministerul Justitiei - pentru aplicarea Legii 544/2001 functioneaza in cadrul ministerului Serviciul pentru Imagine Publica, Protocol si Relatia cu Mass-Media, care a pus la dispozitia cetatenilor telefoanele 312.40.23, 313.80.70, 410.72.72, 310.16.64 si adresele de e-mail "deliastr@just.ro" si "lciplea@just.ro".
- Inspectoratul General al Politiei - are un Birou de Presa pentru furnizarea informatiilor de interes public. Purtatorul de cuvant, inspectorul Marius Tache, care poate fi gasit la numerele de telefon 210.66.65 sau 0723.37.06.50, se ocupa personal ca fiecare solicitare sa-si afle raspunsul imediat sau in 24 de ore sub forma scrisa, iar, daca solicitarea este mai complexa, necesitand o activitate mai ampla de documentare, in 10 zile.
- Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari - are un Birou de Informare Publica reprezentat de capitan Eduard Ionescu (telefon centrala 208.61.50/int. 27327 si fax 242.09.84). Cetatenilor care adreseaza cereri pentru furnizarea de informatii de interes public li se raspunde imediat sau in maximum 30 de zile, functie de complexitatea solicitarii.
- Ministerul de Interne - are in structura un Birou de relatii cu publicul coordonat de colonelul Virgil Vochina. Cetatenilor care solicita informatii de interes public li s-au pus la dispozitie telefoanele 314.17.98 si 310.30.72 si adresa de e-mail "drp@mi.ro".
- Politia Capitalei - a infiintat pe langa Biroul de Presa al Directiei Generale a Municipiului Bucuresti si birouri de relatii publice la nivelul sectoarelor. Pentru ca legea 544/2001 sa fie pusa eficient in practica, conducerea Politiei Capitalei a luat decizia sa constituie pana la sfarsitul anului birouri de relatii publice la fiecare sectie de Politie.
- Directia Generala a Penitenciarelor - are un birou comun de presa si relatii cu publicul, iar responsabil este colonelul Dan Sterian care raspunde la orice solicitare, putand fi gasit la numarul de telefon 242.60.78.
- Garda Financiara - pentru aplicarea Legii accesului la informatii, in cadrul Ministerului Finantelor Publice fiinteaza Directia de Relatii Publice si Comunicare (telefoane: 410.34.00/int. 2274; 2264; telefoane si fax: 410.05.61; 410.18.95 sau e-mail "presa@mail.mfinante.ro"), care preia si cererile privind furnizarea de informatii legate de activitatea comisarilor Garzii Financiare.
- Directia Generala a Vamilor - exista la nivelul fiecarei directii regionale un compartiment de informare si relatii publice care se ocupa de implementarea prevederilor Legii 544/2001. Aceste directii au primit deja numeroase cereri in acest sens, carora li s-a raspuns in termenele stabilite de lege. La nivelul DGV, functioneaza compartimentul relatii cu presa (telefon si fax: 310.28.99) condus de Diana Stoica si Carmen Comanescu. In plus, DGV a pus la dispozitie un tele-acces gratuit pentru sesizari, plangeri, reclamatii, sase ore pe zi, la numarul 021.80.80.880. Directia Generala a Vamilor are deschis si un site, prin intermediul caruia cererile pot fi adresate direct directiilor de specialitate.
1 "Ministerul Apararii Nationale - str. Izvor 13-15, sector 5, Bucuresti" Care este salariul actual al ministrului apararii Ioan Mircea Pascu si ce prime a incasat pe langa salariul in perioada 2001-2002? NU S-A RASPUNS DA Va fi actionat in judecata
2 "Ministerul Justitiei, str Apolodor nr. 17, sector 5 Bucuresti" Lista cu magistratii impotriva carora ministrul Justitiei a dat avize de cercetare penala in perioada 2001-2002 S-a comunicat lista cu toti judecatorii si procurorii cercetati penal 9 zile DA Raspuns corect si complet
3 "Parchetul National Anticoruptie, b-dul Libertatii nr. 14, sector 5, Bucuresti" Lista cu numele procurorilor delegati sau numitI in functie la PNA NU S-A RASPUNS NU Va fi actionat in judecata
4 "Ministerul de Interne, str. Mihai Voda nr. 17, sector 5, Bucuresti" Care sunt firmele care au primit dreptul de a confectiona noile uniforme ale politIstilor? Daca s-a organizat licitatie conform OUG 60/2001? "S-a explicat cu lux de amanunte procedura de selectie a firmelor, dar nu s-au nominalizat denumirile celor 4 firme castigatoare" 4 zile DA Raspuns partial complet
5 "Tribunalul Bucuresti, str. Danielopol nr. 2-4, sector 4, Bucuresti" Lista cu numele judecatorilor in functie la TB si organigrama instantei "S-a comunicat doar organigrama instantei, mai putin numele judecatorilor, invocandu-se ca putem consulta monitoarele oficiale cu numirile in functie ale judecatorilor" 7 zile DA Raspunsul este incomplet. Trimiterea la monitoarele oficiale reprezinta o lipsa de respect fata de cetatean sI demontreaza existenta secretomaniei. Va fi actionat in judecata.
6 "Curtea Suprema de Justitie, str. Batiste nr. 25, sector 2, Bucuresti" "Care sunt salariile judecatorilor CSJ, inclusiv ale presedintelui si sefilor de sectii?" NU S-A RASPUNS DA Va fi actionat in judecata
7 "Garda Financiara, str. Apolodor nr. 17, sector 5, Bucuresti" "Cate controale a efectuat Garda la Coca-Cola si Connex in ultimii doi ani, in urma semnalelor presei si consumatorilor?" "Mai multe controale la Coca-Cola, in diferite judete unde s-au aplicat sanctiuni contraventionale si unul la Mobifon SA (Connex)" 5 zile DA Raspuns corect
8 "Serviciul Roman de Informatii, b-dul Libertatii nr. 14, sector 1, Bucuresti" Cate interceptari autorizate de Parchet au efectuat cadrele SRI in anul 2001? NU S-A RASPUNS DA Va fi actionat in judecata
9 "Serviciul Roman de Informatii, b-dul Libertatii nr. 14, sector 1, Bucuresti" Care sunt adjunctii directorului SRI si ce domenii coordoneaza acestia? "gen. Vasile Iancu, prim adjunct; gen. Ionel Marin, adjunct; gen. Dumitru Zamfir, adjunct. Domeniile lor de activitate au fost calificate drept secrete." 5 zile DA Raspuns corect
10 "Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie, b-dul Libertatii nr. 14, sector 5, Bucuresti" Cati procurori are in prezent Sectia I sI II? "Sectia I, de Combatere a criminalitatii organizate si antidrog - 12 din 31 de posturi prevazute; Sectia II, de Urmarire penala si criminalistica - 39 din 41 prevazute" 4 zile DA Raspuns corect
11 "Directia Generala a Penitenciarelor, str. Maria Ghiculeasa nr. 47, sector 2, Bucuresti" Cati detinuti se afla in prezent in penitenciarele din Romania? NU S-A RASPUNS DA Va fi actionat in judecata
12 "Inspectoratul General al Politiei, sos. Stefan cel Mare nr. 13-15, sector 2, Bucuresti" Prin ce societate comerciala s-au achizitionat noile automobile VW sI daca s-a organizat licitatie publica pentru aceste achizitii? "S-a explicat ca din 18 firme selectate, au depus oferte doar 5, printre care si Volskwagen AG Germania, care a fost aleasa de o comisie. S-au achizitionat 835 autovehicule Passat si Transporter, in valoare de 29,82 milioane euro, cu plata in rate pe 5 ani." 7 zile DA Raspuns corect
13 "Directia Generala a Vamilor, str. Matei Millo nr. 13, sector 1, Bucuresti" Care este valoarea totala a bunurilor confiscate de birourile vamale in luna septembrie 2002? "8964,4 milioane lei" 7 zile DA Raspuns corect
14 "Comandamentul National al Jandarmeriei, str. Jandarmeriei nr. 1-3, sector 1, Bucuresti" Care este efectivul actual al militarilor din CNJ? "240 ofiteri, maistri militari si subofiteri" 6 zile DA Raspuns corect
15 "Curtea de Apel Bucuresti, sos. Oltenitei nr. 107-111, sector 4, Bucuresti" Organigrama instantei si numele judecatorilor numitI in functie la CAB "S-a comunicat organigrama, mai putin numele judecatorilor, fiind indrumati sa aflam numele acestora de la Ministerul Justitiei sau de la Monitorul Oficial" 5 zile DA Raspunsul este incomplet. Trimiterea la alte institutii demontreaza existenta secretomaniei. Judecatorii nu vor sa-si spuna numele. Va fi actionata in judecata.
16 "Curtea Constitutionala, Calea 13 Septembrie nr. 2, sector 5, Bucuresti" Componenta Curtii Constitutionale si numele functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice "S-a comunicat numele celor 9 judecatori ai Curtii si persoana responsabila de Legea 544/2001: Cosmina Marin, tel: 402.21.21" 2 zile DA "Raspuns corect, care da o lectie celor de la Curtea de Apel si Tribunalul Bucuresti, care au ascuns numele judecatorilor"
17 "Inspectoratul General al Pompierilor Militari, str. Dumitrache Banu nr. 46, sector 2, Bucuresti" Cate masini de interventie are Corpul Pompierilor Militari in Capitala? NU S-A RASPUNS NU Va fi actionat in judecata
18 "Politia de Frontiera - Inspectoratul General - str. Razoare nr. 1-3, sector 6, Bucuresti" Cati generali are politia de frontiera? "S-a comunicat ca din 24 august 2002, de la intrarea in vigoare a Legii privind statutul politistului nu mai exista nici un general, intrucat toate gradele militare au fost transformate in grade profesionale" 5 zile DA Raspuns corect
19 "Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti, str. Eforie nr. 3-5, sector 5, Bucuresti" Ce acte sunt necesare pentru obtinerea unui permis port arma cu gaze pentru autoaparare? S-a comunicat telefonic ce acte trebuie cetateanului pentru obitinerea permisului port arma 13 zile DA "Raspuns tardiv, dar corect"
20 "Serviciul de Informatii Externe, Aleea Teisani nr. 8, sector 1, Bucuresti" Cine au fost directorii SIE dupa decembrie 1989? "Mihai Caraman, Ioan Talpes, Catalin Harnagea si Gheorghe Fulga" 13 zile DA "Raspuns tardiv, dar corect"
21 Serviciul de Protectie si Paza Cati demnitari are in paza SPP? NU S-A RASPUNS DA Va fi actionat in judecata
22 "Ministerul Apararii Nationale, str. Izvor nr. 13-15, sector 5, Bucuresti" Care este numarul militarilor si civililor din Armata romana? NU S-A RASPUNS DA Va fi actionat in judecata
23 "Directia Generala pentru Combaterea Crimei Organizate si Antidrog, Calea Victoriei nr. 7, sector 1, Bucuresti" Cati ofiteri specializati lucreaza in cadrul Departamentului infractionalitate electronica? "S-a comunicat ca exista un compartiment pentru prevenirea si combaterea infractionalitatii informatice, fara sa ni se precizeze numarul ofiteilor. Ni s-a recomandat ca pe viitor sa ne adresam prin intermediul serviciului de presa al IGP" 10 zile NU "Au omis sa comunice numarul ofiterilor, cu toate ca s-au straduit sa raspunda in lipsa biroului specializat in baza Legii 544/2001. "
Prefectura Capitalei - Institutia a infiintat, printr-un ordin al prefectului Gabriel Oprea, emis la data de 1 octombrie 2002, un birou cu atributii in domeniul asigurarii dreptului la informatii si o comisie de analiza privind incalcarea liberului acces la informatie al cetatenilor, coordonate de subprefectul Dan Dorel Baranga. Daca doresc sa afle informatii despre organigrama institutiei, regulamentul de organizare si functionare, strategia de dezvoltare, programele aflate in derulare (antidrog, de prevenire a delincventei juvenile) sau actele administrative emise, cetatenii pot apela nou-infiintatul serviciu la telefonul 315.48.34 (responsabil de acest serviciu este Elena Lidia Badulescu) sau in scris, la sediul Prefecturii din Bd. Regina Elisabeta nr. 47. Carmen Cretu, purtatorul de cuvant al Prefecturii Capitalei, ne-a declarat ca se intocmeste, totodata, o informare lunara cu date despre stadiul aplicarii legilor 9, 10 si 18. Reprezentantul institutiei ne-a mai spus ca pana in prezent nu a fost primita nici o solicitare in acest sens. Conform Legii 544 (intrata in vigoare la 24 decembrie 2001) si a Normelor de aplicare, publicate in Monitorul Oficial nr. 167/8.03.2002 - Partea I), informatiile pot fi oferite de responsabilii institutiei atat verbal, cat si in scris, in termen de 10-30 de zile, in functie de complexitatea datelor solicitate. In ultimul caz, cetatenii trebuie sa completeze un formular tip, pus la dispozitie de institutie. Totodata, bucurestenii au posibilitatea sa afle informatii despre aceasta institutie la www.prefecturabucuresti.ro.
Primaria Municipiului Bucuresti - La Primarie se pot solicita verbal sau in scris informatii, inca de acum sase ani, la Centrul de Informare si Documentare pentru relatia cu cetatenii - cu sediul in Bd. Regina Elisabeta nr. 16, la tel. 310.16.28 (sef serviciu Georgeta Parnus, coordonator Lucia Dinu). La noul serviciu infiintat conform Legii 544 au apelat, in scris, foarte putini cetateni - numai doua scrisori primite din luna aprilie si pana in prezent. In schimb, in fiecare zi aproximativ 400 de cetateni solicita personal informatii care li se furnizeaza verbal de catre functionarii primariei - cum sunt completarea unei cereri sau eliberarea de copii dupa diverse hotarari ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB) - sau pe e-mail (peste 100 de raspunsuri date pana in prezent), accesand site-ul municipalitatii "www.pmb.ro". Lucia Dinu ne-a mai spus ca in aceasta toamna au predominat solicitarile bucurestenilor referitoare la furnizarea caldurii si a apei calde, iar 10 cetateni au cerut chiar copie dupa Hotararea CGMB privind contorizarea scarilor de bloc.
Primaria Sectorului 1 - Seful serviciului infiintat in baza Legii 544, Daniela Stanculescu, ne-a declarat ca a primit, pana in prezent, solicitari in scris de la 5 persoane dar ca zilnic, se ofera verbal informatii pentru cel putin 150 de cetateni, la tel. 222.20.10 sau daca persoanele se prezinta la sediul primariei.
Primaria Sectorului 2 - Tereza Nenetu, seful serviciului de relatii cu publicul, ne-a declarat ca a primit numai 3 solicitari scrise ale cetatenilor din aceasta zona administrativ-teritoriala, dar ca functionarii biroului ofera zilnic informatii pentru circa 100 de bucuresteni. Numarul de telefon al serviciului este 252.86.26.
Primaria Sectorului 3 - Coordonatorul serviciului de relatii cu publicul este directorul Gheorghe Vasile. El ne-a declarat ca majoritatea solicitarilor de la cetateni se triaza la registratura, iar in baza Legii 544 au fost primite circa 300 de cereri, carora li s-a raspuns la termen. Totodata, la dispeceratul 9854, care functioneaza non-stop inca din primavara, cetatenii se pot informa asupra oricaror date legate de administratia locala.
Primaria Sectorului 4 - La Serviciul de informatii si relatii cu publicul se primesc zilnic circa 20 de solicitari scrise si telefonice, la numarul 336.06.90, ne-a declarat potrivit responsabilului acestui serviciu, Mariana Costica.
Primaria Sectorului 5 - Serviciul relatii cu Publicul nu a primit, in scris, nici o solicitare in baza Legii 544, dar, potrivit Elenei Cristofan, sefa serviciului, se furnizeaza verbal informatii pentru circa 100 de cetateni in fiecare luna.
Primaria Sectorului 6 - Directia de comunicare este sub coordonarea lui Daniel Stoian, care ne-a declarat ca nu au fost solicitate, pana acum, informatii conform Legii 544/2001. Serviciul infiintat in baza acestui act normativ are program de lucru cu publicul de luni pana vineri, intre orele 8.00 - 16.00, tel. 212.63.24-8/int. 353.
RADET - In cadrul regiei exista Biroul de relatii cu publicul si pentru relatii cu presa - sef serviciu Mihail Popescu, tel. 314.57.69 sau 313.66.81, 314.76.00 int. 122, 123, strada Cavafii Vechi nr. 15, sector 3.
Administratia Cimitirelor - Institutia nu are birou de relatii cu publicul, dar la tel. 336.27.81 sau la sediul din Calea Serban Voda nr. 249, Sector 4, se pot obtine informatii.
Administratia Strazilor si Administratia Parcurilor si Gradinilor - Cele doua institutii impart acelasi sediu, nu au birou de relatii cu publicul, insa prin centrala comuna, la telefon 3138170, se poate face legatura la oricare dintre birourile de unde se pot obtine informatiile necesare.
Ministerul Educatiei si Cercetarii - Pentru aplicarea prevederilor Legii 544/2001 privind accesul liber la informatiile de interes public, a fost infiintat Compartimentul pentru Informare Publica. El functioneaza efectiv din luna august si este condus de Sorin Nastasia, desi ordinul de constituire a acestui departament este semnat din data de 19 aprilie. Nastasia sustine ca biroul nu a functionat imediat pentru ca au fost probleme cu conectarea la Internet. Majoritatea solicitarilor venite din partea cetatenilor au fost, pana acum, telefonice sau prin e-mail. Raspunsurile la intrebarile, reclamatiile sau sesizarile depuse la acest birou sunt rezolvate in termen de doua-trei zile. Sunt insa si situatii cand raspunsul intarzie fie pentru ca semnatarii mesajelor nu-si lasa adresa sau un telefon unde pot fi contactati, fie pentru ca angajati din minister elaboreaza mai greu raspunsurile. Compartimentul functioneaza in strada Spiru Haret nr. 12, Sector 1 Bucuresti, telefon 315.50.99. Sesizarile pot fi transmise si prin mail, la adresa sorin.nastasia@men.edu.ro.
Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti - In organigrama institutiei a fost prevazut un singur post pentru a raspunde cerintelor Legii 544. Din luna iulie, la Biroul de Relatii Publice, Cristina Iancu a preluat raspunderea aplicarii noilor reglementari privitoare la accesul la informatiile de interes public. Ea sorteaza scrisorile primite pe adresa Inspectoratului Scolar, strada Icoanei nr. 19, sector 2, sau sesizarile telefonice directe - la telefon 210.75.32/142 sau 210.75.33/142 - propune sefului ISMB varianta de raspuns dupa care, odata aprobate, solutiile sunt trimise solicitantilor, prin intermediul Registraturii. Cristina Iancu sustine ca, in general, incearca sa raspunda in doua-trei zile solicitarilor.
Ministerul Sanatatii si Familiei - MSF este singurul minister care nu are nici macar un colt de birou pentru cetatenii indreptatiti de Legea 544 sa obtina informatii de interes public. Sau, pardon, acest birou exista, dar numai pe hartie. Povestea lui este simpla si penibila pentru contribuabil: biroul exista independent pe hartie, dar salasuieste in acelasi spatiu cu cel de presa. Este compus dintr-un om provizoriu, care tine locul unui om demis de Daniela Bartos. De raspuns nu raspunde nimeni, cu toate ca are un telefon la care ridica receptorul Liliana Bodac, care crede ca ea va fi titularul si beneficiarul acestei legii "obligatorii", ca sa-l citam pe Nastase, premierul. Liliana promite pe baza angajamentelor ministrului ca, acest birou disparut in ceata cu tot cu titularul demis la inceputul lui octombrie, va renaste cel mai tarziu in noiembrie. Pana atunci puteti sa va convingeti la numarul de telefon 314.19.12. Despre solicitari nici nu poate fi vorba.
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate - Pentru aplicarea Legii 544/2001 in cadrul CNAS functioneaza un birou de informatii publice. De activitatea acestuia raspunde dr. Dragos Grosaru. Cei care doresc informatii de la CNAS pot suna la telefon 302.62.52. Angajatii acestui departament sustin ca primesc zilnic zeci de solicitari din partea cetatenilor. Oamenii cer adesea lamuriri legate de modul de compensare a medicamentelor, de medicii de familie sau de cum ar putea beneficia de unele servicii medicale.
Ministerul Turismului - cu toate ca nu mai pastoreste nici un activ, institutia are un birou de informatii in litera legii, de cateva zeci de metri patrati, in formula de echipa regulamentara. Daca sunati la 410.04.86 va raspunde insusi domnul Tone, consilier personal al lui Agathon, care va va oferi toate informatiile de care nu mai are nimeni nevoie, reamintim, pentru ca ministerul nu mai are in administrare decat fotoliul de ministru (citat). Motiv pentru care nici nu a primit vreo solicitare. Avertisment: nu intrebati de actiunile Dracula, legatura se poate intrerupe brusc.
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) - In baza deciziei 192, incepand cu data de 1 aprilie 2002, institutia are o persoana responsabila cu informarea publica directa a persoanelor. Numirea Cristinei Tudor s-a facut de catre presedintele ANOFM, Ioan Cindrea, in baza Legii 145/1998, modificata si completata prin OUG 294/2000, a HG 4/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, a Legii 544/2001, privind liberul acces la informatii publice si a HG 123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 544/2001. Pana in prezent, in baza Legii 544/2001 a fost facuta o singura solicitare, in scris, restul cererilor neinvocand textul Legii.
Inspectia Muncii - In cadrul Directiei Programe internationale si relatii cu mass-media, Eugen Tifin se ocupa de relatiile cu presa, iar Cristian Zamfir de relatiile cu publicul. Ambii au ca atributii si solutionarea cererilor ce fac referire la informatii de interes public. Pana in prezent, toate solicitarile au primit raspuns, insa, in functie de informatiile cerute, unele petitii au fost rezolvate mai repede, iar altele au necesitat mai mult timp. Numarul de telefon la care pot fi gasiti reprezentantii Inspectiei Muncii este 315.10.39/int.320.
Oficiul pentru Migratia Fortei de Munca - Infiintat in urma cu opt luni de zile, Oficiul are o persoana responsabila de relatiile publice. Nadia Constantin ne-a declarat ca, in curand, numarul personalului ce se va ocupa cu furnizarea informatiilor de interes public va fi marit. OMFM ofera zilnic informatii de interes public referitoare la oferte de munca sau angajatori straini. De cele mai multe ori aceste informatii se obtin prin telefon la numarul 315.88.44 sau de la sediul Oficiului din str. Valter Maracineanu, nr. 1-3, Sector 1, Bucuresti. "In baza colaborarii OMFM cu Ministerul Afacerilor Externe, cu Politia de Frontiera, Inspectia Muncii, precum si cu ambasadele tarilor cu care colaboram in domeniul medierii fortei de munca, aceste institutii ne sesizeaza fie problemele ivite in derularea contractelor de munca, fie ne solicita detalii asupra modului de acordare a permiselor de munca pentru cetatenii straini care doresc sa lucreze in Romania. Raspunsurile noastre la solicitarile acestor institutii sunt intocmite, de cele mai multe ori, in regim de urgenta in vederea remedierii problemelor ivite", ne-a declarat Nadia Constantin.
Casa Nationala de Pensii si alte Asigurari Sociale (CNPAS) - In cadrul serviciului de relatii cu mass-media, Florentina Stefanescu se ocupa de relatiile publice. Cererile sunt solutionate cat mai repede posibil, indiferent daca se invoca Legea 544/2001 sau nu. Florentina Stefanescu poate fi contactata la telefon 250.28.30/int.265.
Administratia Porturilor Maritime Constanta - Serviciul de comunicare, format din sase persoane se ocupa de relatiile cu presa si de relatiile publice. Potrivit declaratiei sefului Serviciului de comunicare, Costel Mitu, aparitia Legii 544/2001 nu a produs nici o schimbare in modul de lucru al departamentului. "Cererile sunt rezolvate cu aceeasi promptitudine, chiar daca nu este invocat textul legii", a precizat Mitu. Programul de lucru este similar cu cel al Companiei, de luni pana vineri, intre orele 8.00-16.00. Numarul de telefon este: 0241/601340.
TAROM - Compania a desemnat-o pe Ruxandra Mehes din cadrul Serviciului de Relatii Publice si Publicitate sa se ocupe de relatiile publice. Potrivit declaratiei acesteia, nici o solicitare scrisa nu a fost facuta invocand prevederile Legii 544/2001, insa toate cererile se solutioneaza cat mai rapid posibil. Pentru contactarea Ruxandrei Mehes se pot folosi numerele de telefon: 201.47.33 sau 201.47.34 sau adresa de mail: prandra@tarom.ro.
Metrorex - Maria Carausu se ocupa de relatiile publice. "Serviciul de prognoza, plan, statistica si tarife", din care face parte, se afla in cadrul Ministerului Transporturilor, Maria Carausu putand fi gasita la telefoanele: 224.89.74; 224.89.75/int.5589. Pana in prezent, o singura persoana a solicitat, in scris, informatii de interes public, invocand Legea 544/2001. Cererea este data in lucru.
CFR Calatori - Carmen Musceleanu de la Biroul de Relatii cu publicul se ocupa de aplicarea prevederilor Legii 544/2001. Biroul poate fi contactat la telefon: 223.20.60/int.5315. Carmen Musceleanu ne-a declarat ca, pana in acest moment, o singura petitie a fost facuta in baza Legii 544/2001, insa toate cererile sunt rezolvate in timp cat mai scurt, in functie de natura solicitarii.
Administratia Nationala a Drumurilor - In cadrul institutiei, de relatiile publice se ocupa Iuliana Ene. Telefoanele la care poate fi gasita sunt: 212.65.18; 222.71.32. Ea ne-a declarat ca nu a fost depusa in scris nici o solicitare de interes public, care sa invoce Legea 544/2001. Ca si in cazul celorlalte institutii, cererile sunt trimise spre analiza departamentelor din subordine, incercandu-se solutionarea lor cat mai eficient.
APAPS - In cadrul Autoritatii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului (APAPS) a existat, initial, un serviciu care se ocupa strict de aplicarea Legii 544/2001, dar pentru ca, paradoxal, romanii nu s-au inghesuit sa obtina informatii despre privatizare, acesta a fost desfiintat. "Din cauza faptului ca erau primite prea putine solicitari din partea cetatenilor, in medie 28 pe luna, acest serviciu s-a desfiintat iar de aceste probleme se ocupa acum o singura persoana din cadrul Serviciului de relatii cu societatea civila si informare publica", ne-a declarat Cristi Paraschiv, seful serviciului mentionat. Potrivit acestuia, cetatenii care se adreseaza Autoritatii sunt interesati, in principal, sa obtina informatii despre societatile din portofoliu, despre procesele in derulare si despre procesul de post-privatizare. "In cazul in care, din motive obiective, nu putem furniza un raspuns, informam cetateanul in acest sens in termen de cinci zile, asa cum prevede legea. In caz contrar, luam legatura cu solicitantul, il informam asupra faptului ca materialul este in lucru si ca va primi un raspuns in termenul legal de 30 de zile", a precizat Cristi Paraschiv. Solicitarile pot fi trimise la tel. 303.66.56, prin e-mail, la adresele: "sugestii@apaps.ro" si "infopublic@apaps.ro" sau prin posta pe adresa APAPS, str. Cpt. Av. Alexandru Serbanescu, nr. 50, sector 1, cod 715151, Bucuresti.
BNR - La Banca Nationala a Romaniei (BNR), de aplicarea Legii 544/2001 privind accesul la informatiile de interes public se ocupa Serviciul pentru informatii publice si relatii cu presa. "Pana acum am avut o singura cerere transmisa in baza acestei legi. In general, la BNR se primesc petitii, insa acestea intra sub incidenta Legii petitiilor si avem un alt serviciu care se ocupa de aceste probleme", ne-a declarat Mugur Stet, seful Serviciului pentru informatii publice si relatii cu presa. El a precizat ca cererile pentru informatii de interes public se pot trimite pe adresa Bancii, str. Lipscani, nr. 25, Sector 3, Bucuresti, in atentia serviciului mentionat. De asemenea, cererile se pot trimite si prin e-mail la adresa "bnr@bnro.ro", sau la telefon 021/315.29.54. "Informatiile pot fi solicitate si la telefon si, in masura posibilitatilor, se raspunde la fel sau solicitantului i se cere sa adreseze o cerere tip daca e vorba de informatii care necesita o documentare prealabila", a precizat Stet. El a mai spus ca raspunsul la cereri se da in functie de solicitare, conform prevederilor legale.
Curtea de Conturi - Institutia nu are un Birou de Relatii Publice, dar cererile de informare sau sesizarile primite din partea persoanelor fizice sau juridice sunt inregistrate in cadrul Biroului Registratura al institutiei, din strada Lev Tolstoi 22-24, Sector 1, Bucuresti. Dupa ce sunt inregistrate, ele sunt prezentate presedintelui Curtii, care le repartizeaza directiilor la ale caror activitati se refera cererile respective. In cazul in care se constata ca adresele depuse la registratura nu sunt de competenta Curtii de Conturi, acestea sunt directionate catre institutiile indreptatite sa raspunda, iar autorii lor sunt anuntati cu privire la redirectionarea adresei depuse, prin posta, la adresa mentionata pe cerere. Potrivit directorului Directiei Relatii Interne - Externe, Vasile Dumbrava, saptamanal, Curtea de Conturi primeste cateva zeci de adrese din partea persoanelor fizice sau juridice, la care se raspunde intr-o perioada de cel mult 30 de zile. El a precizat ca multe dintre cereri nu se refera insa la obiectul de activitate al Curtii de Conturi, care nu intervine decat acolo unde este vorba despre banul public.
Ministerul IMM-urilor - Persoanele fizice sau juridice care vor sa se informeze sau au sesizari cu privire la activitati derulate de Ministerul pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie (MIMMC) trebuie sa se adreseze Directiei de Relatii cu mass-media si de Relatii publice. Astfel, cei interesati pot sa se deplaseze la sediul Ministerului din strada Poterasi nr. 11, Sector 4, Bucuresti unde sa se adreseze direct unuia dintre reprezentantii Directiei, sa sune la telefon 336.21.80 sau sa transmita adresele pe Internet la adresa de mail publicinfo@mimmc.ro. In plus, pe site-ul ministerului (www.mimmc.ro) exista un Ghid al cetateanului unde sunt afisate informatii cu privire la modul in care solicitantii pot obtine informatii cu privire la activitatea ministerului. Petrica Ciupitu, functionar in cadrul Directiei de Relatii publice ne-a explicat ca, sub genericul "Ghidul solicitantului", populatia poate accesa informatii cu privire la cele mai importante initiative ale MIMMC, care sunt furnizate din oficiu, dar si modele tip de solicitari, care dupa ce sunt completate pot fi trimise on-line, pe adresa de e-mail a Directiei. Reprezentantul MIMMC a precizat ca de cele mai multe ori cererile vin, verbal, din partea unor persoane care se deplaseaza la sediul ministerului, iar atunci cand informatiile nu necesita o documentare deosebita raspunsul la solicitari se da pe loc. Daca, insa, este vorba despre informatii complexe, persoanele interesate, trebuie sa redacteze o cerere scrisa, la care se raspunde in termenul prevazut de lege.
Ministerul Comunicatiilor - La MCTI, biroul de sesizari este coordonat de Alina Tataru, care a declarat ca in medie se primesc 3-4 sesizari pe zi. "La sesizarile simple raspundem in 5 zile, conform Legii 544, iar la celelalte, raspundem in 10 zile. In realitate nu sunt numai sesizari, multi oameni vor consultanta", a declarat Tataru.
Ministerul Informatiilor Publice - La MIP, directorul de relatii publice Gabriel Piscociu a spus ca a primit in primele 10 luni ale anului 20.000 de sesizari, cam 2.000 pe luna. "In general, in termen de 10 zile, trimitem scrisorile la institutiile care sunt abilitate sa raspunda. Cel mai greu se rezolva sesizarile legate de Parchet si restituiri. Am primit chiar cereri de interventie in procese de divort", a spus Piscociu.
Ministerul Industriei si Resurselor - MIR are un departament pentru relatia cu publicul, ba chiar si un telefon "al cetateanului" (212.96.29) la care romanii isi pot spune doleantele sau face reclamatii. In plus, pe site-ul ministerului este publicata si adresa de e-mail "linia_cetateanului@minind.ro" la care se pot face reclamatii sau sugestii. De altfel, in ultimul timp, mult mai multe sesizari au sosit la minister prin intermediul Internetului, decat prin telefon. Totusi, societatile comerciale si nationale aflate in subordinea sau coordonarea MIR nu au toate un birou special pentru Legea 544/2001. De exemplu, societatea de producere a energiei electrice in termocentrale, Termoelectrica, nu are un astfel de birou, ba, mai nou, nu prea mai are nici sef al biroului de presa. Nici Compania Nationala a Lignitului Oltenia si nici Compania Nationala a Huilei Petrosani nu au birouri pentru relatia cu publicul. La toate sucursalele societatii de distributie a gazelor, Distrigaz Nord, exista un responsabil cu reclamatiile si sesizarile. La Hidroelectrica, din 1998 exista un serviciu pentru Imagine, Relatii Publice si Secretariat, in timp ce la Electrica este un serviciu de Relatii Publice si Comunicare. Societatea Transelectrica are, la randul ei, un serviciu pentru relatia cu publicul si presa. De remarcat ca majoritatea reprezentantilor societatilor din subordinea MIR care nu au un birou conform Legii 544/2001 au declarat ca in conformitate cu prevederile acestui act normativ nici nu trebuie sa aiba un astfel de birou, fiind societati comerciale, nu autoritate sau institutie publica si nici regie. In plus, se constata ca reprezentantii societatilor din subordinea MIR confunda aplicarea Legii 544/2001 si infiintarea unui birou in vederea aplicarii prevederilor acestui act normativ, fie cu biroul de presa, fie cu cel de sugestii si reclamatii.
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei - La MDP, prin ordin al ministrului Leonard Cazan biroul de presa preia si atributiile biroului constituit pe baza Legii 544/2001. Oana Catalina Grigore, purtatorul de cuvant al MDP, ne-a declarat ca, pana in prezent, nu a primit nici o sesizare pe baza legii privind accesul la informatii de interes public. Totusi, pentru cei care au nelamuriri, cererile de informatii pot fi adresate la telefon - 021/314.46.73
Institutul National de Statistica - INS intentioneaza sa infiinteze un birou special care sa se ocupe de solicitarile de informatii publice, care intra sub incidenta Legii 544/2001. "Pana acum, biroul de presa se ocupa si de aceste cereri, insa conducerea Institutului intentioneaza sa infiinteze un birou special. Pana acum nu am avut solicitari pe aceasta lege", a declarat un reprezentant al Biroului de presa al INS. El a precizat ca pagina de Internet a INS - "www.insse.ro" contine toate informatiile de interes public. "Cei care nu au acces la Internet pot veni la noi si le sunt furnizate toate informatiile necesare", a precizat oficialul INS. Cererile de informatii pot fi trimise pe adresa Institutului, b-dul Libertatii, nr. 16, sectorul 5, Bucuresti, sau prin fax la numarul 021/312.48.73, in atentia presedintelui INS. De asemenea, intrebarile pot fi adresate la telefon - 021/312.48.75.
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor - CSA a infiintat, in urma unui proces de reorganizare, un serviciu de relatii cu publicul si mass-media, care se ocupa si de aplicarea Legii 544/2001 privind accesul la informatiile de interes public. Mirela Antohi, purtator de cuvant al CSA, a spus ca, pana acum, a primit o singura solicitare pentru furnizarea de informatii de interes public. Ea a precizat ca la CSA vin foarte multe reclamatii, insa de acestea se ocupa un alt serviciu, pentru ca nu intra sub incidenta Legii 544. Cererile se pot adresa prin telefon, la numarul 021/326.62.10.
CNVM - Purtatorul de cuvant al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (CNVM), Ciprian Ene, ne-a declarat ca, in cadrul institutiei pe care o reoprezinta, Biroul de Presa se ocupa si de aplicarea prevederilor Legii 544. El a precizat ca, pana in prezent, populatia nu si-a menifestat in nici un fel interesul pentru informatii din domeniul pietei de capital, la sediul Comisiei fiind inregistrata o singura cerere in acest sens. Cei interesati de astfel de informatii, pot trimite cereri pe adresa CNVM, str. Foisorului, nr. 2, Sector 3, Bucuresti, in atentia Biroului de presa.
Ministerul Finantelor Publice - MFP a avut un astfel de serviciu si inainte de aparitia Legii 544/2001. In cadrul Directiei Comunicare si Relatii Publice din minister sunt doua persoane care se ocupa, acum, exclusiv, de relatiile cu publicul. Potrivit unor surse din minister, in perioada imediat urmatoare va fi aprobat un ordin care prevede suplimentarea personalului din Directia Comunicare si Relatii Publice, avand in vedere ca Finantele primesc, in medie, pe saptamana, aproximativ 150 de petitii la care se adauga si solicitarile de informatii publice care nu au caracter de petitie. Oamenii sunt interesati de tot felul de probleme, cum ar fi, spre exemplu, legislatia in domeniu fiscal, dar solicita si o serie de informatii care nu au legatura cu Ministerul Finantelor. In plus, administratiile financiare din Bucuresti si din teritoriu au si ele constituite birouri de relatii publice unde se primesc solicitari din partea cetatenilor. Intrebarile pentru Ministerul Finantelor pot fi adresate la tel. 410.18.95, prin e-mail la adresa "Asistenta@mail.mfinante.gv.ro, sau prin posta pe adresa ministerului str. Apolodor, nr.17, Sector 5, Bucuresti.
A r h i v a
  ZIUA - Inamicul public nr. 1    
  Teroare la teatru    
  Alti doi suspecti arestati    
  "Briliantele" de miliarde ale BIR    
  Nastase a ordonat verificarea tuturor consilierilor guvernamentali    
  Maria Navala si Cristina Negru pe mana PNA    
  Iliescu nu s-a intalnit cu presedintele BIR    
  Firma lui Pavalache a incercat sa obtina un comision exagerat la lichidarea unui abator din Galati    
  PNL ii cere lui Iliescu sa vorbeasca mai clar despre Mihailescu    
  Oamenii de cultura considera derizorie Legea Pruteanu    
  Treptow, trimis in judecata    
  Romania ramane raiul pedofililor si dereglatilor    
  Martori inculpati in dosarul pedofilului francez    
  Proiect legislativ pentru infiintarea Avocatului Copilului    
 Top afisari / comentarii 
 ZIUA - Inamicul public nr. 1 (34 afisari)
 Tagrimpex Bucuresti si-a vandut actiunile din cadrul Tagrimpex Romcif SA Fieni grupului HeidelbergCement (20 afisari)
 Teroare la teatru (15 afisari)
 ZIUA - Inamicul public nr. 1 (15 afisari)
 "Ultimul imparat" deschide stagiunea la Teatrul Dramatic "Elvira Godeanu" (13 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2002 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.04829 sec.