Ziua Logo
  Nr. 2517 de luni, 23 septembrie 2002 
 Cauta:  
  Detalii »
Literara
TUTTI - FRUTTI
In cazul In care Cecilia Stefanescu, autoarea romanului (debut) Legaturi bolnavicioase si ,,tInar intelectual activ, redactor la Editura Parelela 45 etc." (dupa cum ne asigura un cronicar la fel de tInar) si-ar dori sa (mai) citeasca cronici la cartea domniei sale (continInd eventuale reactii inteligente ori macar stimulatoare), semnatarul acestui decoct o sfatuieste, prieteneste, sa nu-si piarda In nici Intr-un caz vremea cu textul ,,Tinerii Intre ei", prima parte - ,,Bisexualism", redactat de C. Rogozanu In numarul 37 /2002 al revistei Romania literara, acesta dovedindu-se de o plicticoasa seriozitate si deloc interesanta acuratete (tInara prozatoare ar afla, cel mult, ca: ,,tonul biografic este rasturnat (...), nu este acela al unui autor care doreste o relatie directa cu marturia sa (...), apropierea fizica este frateasca, erotismul este un construct aproape livresc al naratorului (...), Cecilia Stefanescu a facut o scoala de literatura viabila la Facultatea de Litere (si al sau cenaclu), dezamageste oarecum prin obedienta sa fata de (...) un program nescris al grupului condus de Mircea Cartarescu (...)", Legaturi bolnavicioase este un ,,titlu nefericit (...) care demasca o viziune sexista asupra povestii...". Mult mai folositor i-ar fi autoarei sa ia cunostinta de tentativa infinit mai Indrazneata si mai proaspata (tocmai din Republica Moldova) de a aborda romanul dintr-o perspectiva stupefiant blajina si explicativa. Ma refer la cronica ,,Despre dragostea rusinoasa fara prejudecati", semnata de Iulian Ciocan In nr.7-8 al revistei Contrafort. Cu aceasta ocazie (unica) prozatoarea (tInara) ar afla ca: ,,Avem de-a face cu un roman neobisnuit, provocator, cu o fictiune care nu copie realitatea, dar care te face sa redescoperi lumea Inconjuratoare. Atuul Ceciliei Stefanescu este acela ca ea nu doar descrie o periferie a societatii, lumea lesbienelor (...), ci creeaza niste personaje-lesbiene In devenire. Nu lesbianismul ca atare o intereseaza pe tInara prozatoare, ci procesul, faptul cum se transforma o femeie In lesbiana. (...) Autoarea nu este un dusman al minoritatilor sexuale, dar nici aparator al acestora nu pare sa fie. (...) Naratorul (...) vorbeste despre dragostea dintre femei ca si cum ar vorbi despre dragostea normala dintre femei si barbati. (...) Culmea ar fi ca prozatoarea romana sa fie actionata In judecata pe motiv ca romanul ei este pornografic. Nu aiurez. s.a.m.d." Un ultim argument /recomandare: a se evita blazarea incisiva a dl-lui Rogozanu, a se consuma, preferabil, spiritul concesiv si entuziasmat al dl-lui Ciocan. Pentru o digestie usoara. * Aceeasi revista moldoveana ne Incalzeste sufletele cu un al doilea text ce reuseste In mod remarcabil sa se pastreze, fara abatere, In spiritul explicativo-blajin expus mai sus. Ma refer la cronica mai mult decIt generoasa al Dorinei Bohantov � ,,Patrick Süskind, In pieile fictiunii (I)". Doua abateri totusi: d-ra Bohantov e prea putin sentimentala (ar fost totusi un atuu...) si cu pretentii agasant stiintifico-teoretico-eseistico-experimentalo-etc. fara temei, fara finalitate, fara o constructie propriu-zisa a lucrarii (scolaresti aproape, à la Litere, pentru cunoscatori). Pacat de titlul promitator si de infinitele apeluri la varii autoritati In materie (Intr-ale parfumurilor si Intr-ale eroticului). Dar s-o lasam chiar pe d-ra sa ne lamureasca, cu multa amabilitate, cum e cu parfumul si cu eroticul: ,,(...) Se zice ca barbatii plac o femeie dupa parfumul ei, dupa mirosul pe care aceasta Il degaja. Grenouille este un degustator de mirosuri cu totul aparte. El vIneaza mirosul de fecioara, nu de orice femeie. Este un parfum foarte rar, propriu mai curInd unei adolescente, ba poate chiar unei nimfete, adica unei fetite pe cale de a deveni femeie. (sic!). Sa nu uitam ca amintirea cea mai pregnanta a primei iubite a personajului-scriitor din Lolita lui Nabokov Ii evoca ...si un parfum. (...) Nimfeta este o tInara femeie... care miroase Intr-un fel deosebit. Acelasi este si cazul unei adolescente. (!) Altfel spus, mirosul de femeie tInara este patrunzator, fin si foarte delicat. (...) Figura Natasei Rostova a lui Tolstoi (...) poate fi evocata In acest sens (...)". Trebuie s-o credem pe cuvInt pe d-ra. Macar pentru ca scrisul de femeie tInara este prea putin ,,patrunzator, fin si foarte delicat"... Scuze pentru Intrerupere, continuam imediat, pIna la epuizarea inamicului: ,,In perioada contemporana sInt cunoscute sedintele de aromaterapie, cu care se delecta si Lady Di. (...) Eroticul reprezinta o putere, una dintre multiplele forme de putere folosite sau nefolosite (...). Parfumul este o esenta a eroticului, i.e. expresia lui metonimica. Prin intermediul laturii erotice se poate subjuga o lume. Tocmai de aceea, In situatii conflictuale (...) erau deseori trimise In misiuni speciale femeile-spioni pentru a seduce pe unul dintre barbatii din tabara adversa si pentru a obtine astfel, date pretioase. Iar In ultimele evenimente atroce ale sfIrsitului de mileniu doi (In Kosovo si nu numai) sa violezi femeia inamicului era una dintre cele mai crude modalitati de a-ti ataca dusmanul (...)". (A.G.)
A r h i v a
  De ce nu apar scriitorii romani la Paris    
  Eugen Uricaru    
  Lectia de anatomie    
  Ziua Literara va recomanda/nu va recomanda:    
  Cum m-am facut scriitor    
  CARAGIALE, FANTASTICUL LA RADIO ROMANIA CULTURAL    
  Nicolae OPREA    
  Rasul si rugaciunea    
  Bucataria de carte    
  Constantin ABALUTA    
  Vanatorul de foci    
  Radu Aldulescu    
 Top afisari / comentarii 
 Criza Tarom (191 afisari)
 SUA isi afirma dreptul de super-putere militara (48 afisari)
 Marii corupti sunt anchetati de procurori cu salarii de 16 milioane de lei (28 afisari)
 CARAGIALE, FANTASTICUL LA RADIO ROMANIA CULTURAL (25 afisari)
 Eugen Oprina expune "Fotosensibil" la TIAV (21 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2002 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00972 sec.