Ziua Logo
  Nr. 2517 de luni, 23 septembrie 2002 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Criza Tarom
-- Specialistii Ministerului Transporturilor au intocmit o nota in care propun restructurarea din temelii a operatorului aerian national * Motivul: paguba la Bugetul de stat provocata de Tarom, in ultimii zece ani, se ridica la peste 500 de milioane de dolari * In 2001, toate aeronavele au inregistrat pierderi de zeci de milioane de dolari * Planul Ministerului prevede reducerea numarului angajatilor de la 2700 la 800, desfiintarea curselor spre SUA si China, vinderea sau inchirierea celor doua Airbusuri A 310 * Tarom ar urma sa se divizeze in trei entitati care sa duca la aparitia Tarom Expres si Baza Tehnica * Tarom Expres ar opera numai cu avioane ATR in zona Moldova, Bulgaria, fosta Iugoslavie, Ucraina, Grecia, Turcia * In viitorii zece ani mai sunt de platit alte 330 de milioane de dolari proveniti din credite * Sindicalistii se opun planului Ministerului Transporturilor care urmeaza sa ajunga pe masa premierului
Restructurarea operatorului aerian national, Tarom, pune fata in fata doua tabere vesnic in disputa: proprietarul (adica statul roman, reprezentat de ministrul Miron Mitrea) si sindicatele. Fiecare tabara incearca sa-si sustina punctul de vedere, in special prin argumente economice. O nota a ministrului Mitrea, pe care ZIUA o publica pentru prima data, arata ca, anul trecut, operarea aeronavelor Airbus A 310 - a adus o pierdere pentru Tarom de 25 milioane dolari, operarea aeronavelor Boieng 737 - o pierdere 24 milioane dolari, iar operarea aeronavelor ATR 42 - o pierdere 15 milioane dolari. De remarcat ca anul trecut practic toate companiile aeriene internationale au avut pierderi enorme, unele intrand chiar in faliment, dupa atacul terorist asupra New York-ului si Washington-ului. De altfel, dupa 11 septembrie, atat SUA cat si tarile membre ale Uniunii Europene au acordat companiilor aeriene ajutoare financiare substantiale, tocmai pentru a le acoperi pierderile.
Desi operarea tuturor aeronavelor a produs pierderi Tarom, in nota Ministerului Transporturilor se propune oprirea de la zbor doar a aeronavelor Airbus A 310 si inchirierea sau vinderea acestora. Sindicalistii reclama faptul ca, in urma restructurarii propuse de Ministerul Transporturilor, Tarom va ramane cu aproximativ 800 de angajati, din 2700, cati numara in prezent. In plus, intr-o conferinta de presa recenta, liderul Sindicatului Independent Tehnic Tarom (SITT), Marian Pamfiloiu, aprecia ca "programul de restructurare are prevederi care mai de care mai bizare". In aceasta disputa, numai specialistii isi pot exprima o opinie: ce este mai avantajos - renuntarea la cursele lungi, pana in SUA si China, sau mentinerea acestora, disponibilizarea personalului inalt calificat sau pastrarea acestora, sau, cel mai pesimist scenariu, in conditiile in care toate aeronavele produc pierderi, desfiintarea Tarom. (G.M.)
Din ianuarie 1990, compania Tarom, operatorul aerian national romanesc, trece prin grave convulsii. Scandaluri, influente politice, contracte dubioase, management dezastruos, toate acestea au un singur numitor comun: o gaura de peste 500 de milioane de dolari in ultimii 10 ani, bani care au fost platiti din bugetul de stat. Adica din buzunarul fiecarui contribuabil, care, prin decizie guvernamentala, a subventionat Tarom in fiecare an, fie ca a vrut sau nu. Saptamana trecuta a izbucnit un nou scandal. Ministrul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei Miron Mitrea a dat dispozitie factorilor responsabili din minister sa intocmeasca o nota privind restructurarea companiei, date fiind pierderile enorme si unei foarte lungi liste de nereguli constatate.
Ziarul ZIUA a reusit sa intre in posesia misterioasei note care a rascolit sindicatele Tarom si le-a determinat sa convoace o conferinta de presa, saptamana trecuta.
Credite de 330 milioane de dolari de returnat in urmatorii zece ani
Statul roman are de platit, pana in anul 2013, 330 de milioane de dolari, in contul creditelor contractate pentru avioanele Tarom. Mai mult decat atat, in nota este mentionat bilantul contabil pe anul 2001, in contextul "rezultatelor" din exploatarea directa a aeronavelor, care pana la urma sunt pierderi in valoare de 50 de milioane de dolari (fata de 57 milioane de dolari in 2000). Nota-studiu vine sa completeze programul de restructurare si planul de afaceri elaborate impreuna cu Lufthansa Consulting in cadrul unui program finantat de Phare, care prevad intrarea Tarom pe profit in anii 2004-2005, pana cand pierderile sunt monitorizate de Banca Mondiala prin programul PSAL II.
Cursele lung-curier sunt paguboase
Renuntarea la cursele lung curier (China, SUA) corelata cu identificarea unui partener care sa preia acest trafic, adus de Tarom in baza proprie de operare si sa-l transfere cu propriile aeronave la destinatiile respective este o idee care materializata ar conduce la economii substantiale (24 de milioane de dolari).
Ideile de externalizare a serviciilor sunt viabile. Ele intra in politica tuturor companiilor aeriene europene care fac eforturi pentru a reduce la minimum costurile indirecte ce diminueaza puternic rezultatele din operare.
Dupa cum reiese din studiul intocmit de specialistii din Ministerul Transporturilor, Tarom se va diviza in trei entitati: Tarom, Tarom Expres si Baza Tehnica, situatie in care Tarom va ramane cu 800 de salariati. Tarom Expres va primi personalul aferent exploatarii aeronavelor din dotare, serviciilor economice, comerciale si altora dimensionate la strictul necesar, iar serviciile tehnice si le va asigura prin contract cu Baza tehnica sau preluand de la aceasta personalul si echipamentele necesare.
Baza Tehnica, prin derularea unor contracte de prestari servicii catre Tarom si catre Tarom Expres poate deveni un centru de profit de sine statator.
45 de piloti si copiloti la doua aeronave
In momentul de fata, Tarom are 2 aeronave Airbus A 310, 7 aeronave Boeing 737 si 7 aeronave ATR 42-500. Pentru detasamentul Airbus (cele doua avioane a caror exploatare produce cele mai multe pierderi) sunt angajati 45 de piloti si copiloti.
Rezultatele financiare pe 2001, asa cum reiese din documentul citat, sunt:
- operarea aeronavelor Airbus A 310 - pierdere 25 milioane dolari
- operarea aeronavelor Boeing 737 - pierdere 24 milioane dolari
- operarea aeronavelor ATR 42 - pierdere 15 milioane dolari
In urma acestor rezultate dezastruoase, specialistii din Ministerul Transporturilor au identificat urmatoarele solutii:
1. Renuntarea la operarea directa a rutelor lung-curier pe relatia China si SUA incepand cu sezonul de iarna 2002/2003
2. Gasirea unui partener pentru cedarea traficului pe rutele lung-curier
3. Oprirea de la zbor a aeronavelor Airbus A 310 si inchirierea sau vinderea acestora.
Un prim efect ar fi eliminarea pierderilor de 24 de milioane de dolari anual. Dar o parte din piloti ar trebui disponibilizati, la fel ca si o parte a personalului calificat pentru intretinerea aeronavelor si a insotitorilor de bord. La cadrul impactului social ar trebui sa lucreze subordonatii lui Mitrea. Poate se va gasi solutia unor plati compensatorii.
Curse europene cu Boeing si ATR 42
Referitor la externalizarea serviciilor de transport aerian, se prevede infiintarea companiei Tarom Expres, care va opera pe rute regionale (Moldova, Bulgaria, fosta Iugoslavie, Ucraina, Grecia, Turcia) utilizand aeronavele ATR 42. Va fi preluat personalul navigant strict necesar si eventual personal tehnic propriu. Noua companie va fi un transportator cu costuri reduse, urmarindu-se cresterea traficului. Riscul social este minim, pentru ca este prevazuta integrarea intregului detasament ATR 42 la noua companie. Aceasta operatiune va duce la reducerea pierderilor cu 5-6 milioane de dolari.
La capitolul "mentinerea si intarirea pozitiei companiei Tarom pe piata sunt mentionate urmatoarele masuri:
- operarea unui numar de 8-10 aeronave Boeing 737
- stabilirea unor rute in Europa, Orientul Mijlociu si Nordul Africii, pe care se va opera in regim regulat intensiv
- reducerea numarului de angajati ai noii companii aeriene la 800 de persoane.
In prezent, Tarom are 2700 de angajati. Planul de restructurare urmeaza a fi prezentat primului ministru, care impreuna cu Miron Mitrea va decide care sunt solutiile pentru viitor.
Radu TUDOR 
A r h i v a
  Victima profesorului pedofil    
  Ambasada SUA nu stie nimic dspre cazul Treptow    
  Catalin Harnagea: SIE nu a avut legaturi cu Treptow    
  2000 de pedofili in atentia politiei britanice    
  Au reaparut "Scrisorile nigeriene"    
  50 de kilograme de heroina in bara unui VW    
  Cucos si fiul sau l-au omorat pe vecinul care le otravise pasarile    
  Aradean implicat intr-un accident mortal in Ungaria    
  Ars de viu in propriul TIR    
  Scafandrului Apostu i-au explodat plamanii    
  Referent al Administratiei Finantelor Publice Slanic, arestat    
  Motor de locomotiva furat de la "Remat"    
  Icoane vechi confiscate la Salonta    
  Boschetar gasit mort langa Piata Colentina    
  Ana Lugojana isi ducea fiica la cersit in Franta    
  O batrana si-a omorat ginerele cu securea    
  Incendiu la Arpechim Pitesti    
  Motorina contra ordine de plata false    
  Mutilata de o asistenta si violata de unchi    
  Marii corupti sunt anchetati de procurori cu salarii de 16 milioane de lei    
  "Alianta Anticoruptie" va denunta penal toate infractiunile acoperite de autoritati    
  Presiuni pentru votarea taxei pe cablu dedicata Fondului Cinematografic    
  Romania are "economie peste potential" la capitolul investitii directe    
  Peripetiile unui Papillon dambovitean    
  SUA isi afirma dreptul de super-putere militara    
 Top afisari / comentarii 
 Criza Tarom (191 afisari)
 SUA isi afirma dreptul de super-putere militara (48 afisari)
 Marii corupti sunt anchetati de procurori cu salarii de 16 milioane de lei (28 afisari)
 CARAGIALE, FANTASTICUL LA RADIO ROMANIA CULTURAL (25 afisari)
 Eugen Oprina expune "Fotosensibil" la TIAV (21 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2002 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01345 sec.