Ziua Logo
  Nr. 2494 de marti, 27 august 2002 
 Cauta:  
  Detalii »
Externe
Corespondenta din Germania, de la Cristian STEFANESCU
Schröder si Stoiber au ratat primul duel televizat
-- Pentru prima oara in istoria Germaniei, favoritii s-au infruntat in fata camerelor TV. Nici unul nu a reusit sa puncteze decisiv. Viitoarea confruntare, saptamana viitoare
Premiera in cursa pentru Berlin
Nu se poate spune ca vreunul dintre cei doi candidati pentru functia de cancelar federal, social-democratul Gerhard Schröder sau conservatorul Edmund Stoiber, a reusit sa convinga, in vreun fel, in prima disputa televizata din istoria germana a campaniilor electorale. Cei doi favoriti (alaturi de care, pentru sefia Guvernului federal, mai concureaza liberalul Guido Westerwelle) au oferit, insa, contrar asteptarilor majoritatii germanilor, un spectacol anost, atat cancelarul federal Schröder, cat si Stoiber, de noua ani premier al landului Bavaria, preferand, mai degraba, sa astepte, in majoritatea timpului, greseala adversarului, calculandu-si, plictisitor de nemteste, fiecare clipa de agresivitate discursiva. Dueul a fost organizat in tandem de principalele forte de pe piata televiziunilor comerciale germane: RTL, parte a grupului Bertelsmann, si, respectiv, Sat 1, reprezentand concurenta (falimentara,d e altfel, de la KirchMedia. Un al doilea duel este programat saptamana viitoare, candidatii infruntandu-se, atunci, sub umbrela celor doua televiziuni publice federale, ARD si 2DF.
Batalia pentru imagine
Daca disputa ideologica nu a fost un criteriu de departajare evidenta a celor doi candidati, dovada stand comentariile contradictorii pe marginea efectelor duelului televizat, germanii au degustat competitia de imagine dintre Schröder si Stoiber. Conservatorul bavarez s-a tras de doua ori de ureche, in vreme ce social democratul din Saxonia, inferior, doar o data. In schimb, Schröder s-a balbait de patru ori, Stoiber doar de trei ori. Candidatul dreptei a depasit de 11 ori timpul de 90 de secunde admis pentru fiecare raspuns, vorbind, in total, cu sapte secunde mai mult decat adversarul sau. Stoiber a recurs de 147 de ori la ticuri verbale pentru a-si oferi timpi de gandire, in vreme ce Schröder a facut-o de 65 de ori.
In cele 75 de minute, nici unul dintre ei nu a transpirat excesiv, nici sub tirul de intrebari, nici sub reflectoare. Cu toate acestea, de sapte ori, intrebarile moderatorilor nu au primit raspuns. Schröder a divagat de trei ori, Stoiber de patru ori.
"Ar trebui sa se vorbeasca mult mai putin despre imagine si mai mult despre ceea ce face fiecare", a fost, de altfel, unul dintre primele mesaje transmise de cancelarul in exercitiu. Cu toate acestea, comentariile legate de imagine ii sunt favorabile: Schröder. A parut tipul dinamic, in vreme ce Stoiber s-a miscat cam plat, sunt de parere expertii berlinezi in public relations.
Principalele arme: inundatiile si somajul
Schröder a dovedit intentia clara de a atrage, inca de la inceput, puncte: "Se vede, de fapt, in situatii dificile cine este capabil sa adopte deciziile necesare", referire directa la castigul in popularitate pe care l-a inregistrat in ultimele saptamani, in urma starii de necesitate impusa de inundatiile din landurile rasaritene ale Germaniei. Discutia a alunecat, insa, periodic pe aceeasi tema draga premierului bavarez: somajul. La instalarea in fruntea Guvernului federal, Schröder promisese ca, in anul 2002, numarul celor fara locuri de munca sa fie de 3,5 milioane. Rezultatul: patru milioane de someri, 500.000 in plus care, a atacat Stoiber, aduc prejudicii de miliarde de euro Germaniei. Schroeder a adus drept contraargument recesiunea globala. Candidatul dreptei l-a acuzat pe actualul prim-ministru general ca are o singura solutie pentru momentele de criza: cresterea impozitelor. Astfel ca, in cele din urma, constata Stoiber, germanii o duc mai rau decat au dus-o in urma cu patru ani. In privinta fortei de munca importate, Schröder a tinut sa precizeze ca prevederile legale sunt intru totul respectate: strainii nu au prioritate, ci sunt angajati doar daca nu exista specialisti germani pentru posturile vacante.
Un usor plus pentru cancelar
Una peste alta, 15 milioane de germani au rezistat in fata micilor ecrane pentru a urmari o disputa care putea la fel de bine sa nu aiba loc.
Sondajele telefonice efectuate imediat dupa emisiune indica, insa, ca 57% dintre germanii interogati de RTL l-au gasit pe Schröder mai simpatic; pentru 48%, cancelarul s-a dovedit mai competent (41 procente au optat pentru Stoiber). In schimb, conform 2DF, Stoiber a luptat mai bine pentru propria platforma decat Schroeder (38%, respectiv 31%), in vreme ce in ancheta organizata de ARD, cancelarul federal are avantaj de circa zece puncte la capitolele simpatie, incredere in propriile forte, corectitudine in competitie si credibilitate.
A r h i v a
  Interventie armata israeliana la Jenin    
  Negocieri Washington-Ryad pentru eliberarea sauditilor de la Guantanamo    
  S-a reluat procesul Milosevici    
  Doi politisti ucisi in Macedonia    
  Haider ameninta cu retragerea din politica    
 Top afisari / comentarii 
 Porsche Romania continua seria ilegalitatilor (27 afisari)
 Radu Vasile a avut convorbiri secrete cu Iliescu si Magureanu inainte de a demisiona (24 afisari)
 Carnet de student fals pentru o viza SUA (21 afisari)
 Semanatoarea Bucuresti si-a majorat capitalul social cu 18,3 miliarde de lei (19 afisari)
 Droguri in pantofii comandantului (13 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2002 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01749 sec.