Ziua Logo
  Nr. 2339 de sambata, 23 februarie 2002 
 Cauta:  
  Detalii »
Ortodoxie
Legea PROSTITUTIEI � O LEGE A FARADELEGII
-- "Statul devine principalul proxenet!"
Sorin Dumitrescu: Ca si in cazul indelungatei lupte impotriva legalizarii homosexualitatii, lupta pierduta in cele din urma printr-o "lovitura sub centura", Biserica Ortodoxa Romana � ca forma institutionala, dar si ca organism comunitar � se afla in fruntea factorilor publici care se opun recentului proiect de lege referitor la dezincriminarea prostitutiei. Unii vad in aceasta reactie ferma si constanta o expresie a "fundamentalismului religios" care ar caracteriza cu precadere mentalitatea ortodoxa. As vrea, si de aceea, sa pornim discutia noastra de la perspectiva teologica si sa-l intreb pe Parintele Profesor Ilie Moldovan cum ar raspunde pe scurt acestei acuzatii abrupte.
Pr. Prof. Ilie Moldovan: E o acuzatie pe cat de naiva, pe atat de nedreapta, inconsistenta si rau-voitoare ca si termenul insusi de "fundamentalism". A avea "fundamente" sau temeiuri, in orice intreprindere omeneasca, e un lucru pe cat de firesc, pe atat de pozitiv. Nu numai crestinismul si religiile in general, dar si orice domeniu de activitate, chiar in sfera laica, toate au niste baze pe care se constituie si pe care functioneaza. Chiar si cei ce ne imputa noua "fundamentalismul" ca pe un pacat de neiertat au, in ideologiile pe care le servesc, fundamente de la care nu fac rabat si prin care pretind sa se legitimeze. Noi ce sa facem, sa ne apucam sa le imputam, la randul nostru, un fundamentalism al "drepturilor omului", sau al "politicii corecte", sau al "noii ordini mondiale"? Toti avem fundamente, toti avem dreptul sa ni le afirmam si sa ni le aparam principial si civilizat. Sigur, spre deosebire de fundamentele lor, care sunt recente si conjuncturale, de natura politica si ideologica, fundamentele noastre au in spate o lunga traditie si experienta istorica, iar natura lor este una in primul rand morala si pusa sub semnul revelatiei, al autoritatii dumnezeiesti. A renunta la fundamente ar insemna, pentru noi, a ne ridica impotriva lui Dumnezeu, ceea ce nici un om religios n-ar admite, tocmai pentru ca este om religios.
Sorin Dumitrescu: V-as ruga sa enumerati aici principalele fundamente teologice in virtutea carora dezincriminarea prostitutiei nu poate fi acceptata de Biserica si de constiinta crestina.
Pr. Prof. Ilie Moldovan: Cele mai importante sunt fundamentele sau bazele scripturistice si patristice, adica, altfel spus, Cuvantul lui Dumnezeu si talcuirea lui autorizata, marturia in Duhul a Sfintilor Apostoli si a Sfintilor Parinti. Am sa ma rezum aici la a enumera cateva locuri din Sfanta Scriptura care se pronunta clar in privinta care ne intereseaza. Dumnezeu, facandu-l pe om "dupa chipul si asemanarea Sa" si randuindu-i existenta ca "barbat si femeie", i-a binecuvantat pe Adam si Eva si le-a zis: "Cresteti si va inmultiti, si umpleti pamantul si-l stapaniti!" (vezi Facerea 1, 27-28). Prostitutia contravine deci flagrant poruncii dintai a lui Dumnezeu, ca una ce n-are drept scop perpetuarea speciei, in cadrul dragostei familiale, ci placerea impinsa spre desfranare. Or, porunca a saptea din Decalog e categorica: "Sa nu fii desfranat!" (Iesirea 20, 14). Legea lui Moise era necrutatoare cu desfranarea, mergand pana la lapidare. Crestinismul este mai bland: Hristos are intelegere pentru femeia desfranata ("Cel fara de pacat dintre voi sa arunce cel dintai piatra asupra ei"), insa conditia e clara: "Nu te osandesc", dar "de-acum sa nu mai pacatuiesti!" (vezi Ioan 8, 7-11). Or, noi voim sa cream desfranarii cadrul in care sa se exercite legal si perpetuu! Hristos avertizeaza chiar ca si numai uitandu-se cineva la o femeie si poftind-o trupeste, "a si savarsit adulter cu ea in inima lui" (Matei 5, 28), daramite cu fapta! Sfantul Apostol Pavel indeamna: "Fugiti de desfranare!" (I Corinteni 6, 18), atentionandu-ne sa nu ne amagim, ca "nici desfranatii� nici adulterii� nici sodomitii� nu vor mosteni imparatia lui Dumnezeu" (vezi I Corinteni 6, 9-10). Nu este vorba deci numai de viata de aici, ci si de mantuirea omului in eternitate�
Pr. Dr. Doru Costache: Aici va rog sa-mi permiteti sa intervin si sa adaug ceva, pornind chiar de la capitolul 6 din I Corinteni, unde se precizeaza: "Orice pacat pe care-l va savarsi omul este in afara de trup. Cine se deda insa desfranarii, pacatuieste in insusi trupul sau. Sau nu stiti ca trupul vostru este templu al Duhului Sfant care este in voi�?" (18-19). Sau, cum spusese mai inainte: "Au nu stiti ca trupurile noastre sunt madularele lui Hristos? Luand deci madularele lui Hristos, le voi face madularele unei desfranate?" (15). Iata, deci, ca antropologia crestina � si indeosebi cea paulinica � arata ca prostitutia, ca forma a desfraului, goleste trupul de Duhul Sfant, preschimbandu-l, din temei al inaltarii spirituale unice, de care numai omul a fost invrednicit in sanul creatiei vazute, intr-un factor al caderii si al mortii, adica al sinuciderii spirituale. Prostitutia este, in ultima instanta, o forma de dezumanizare, anuland chiar distinctia esentiala dintre om si animal. D-l Prof. Badescu avea dreptate sa numeasca aceasta "grozavia antropologica a prostitutiei"�
Pr. Prof. Ilie Moldovan: Intocmai. Este vorba de pervertirea si chiar de anularea conditiei umane. Si, atentie, nu doar la nivelul individului pacatos, ci, prin consecinta, si la cel al comunitatilor concentrice din care face parte, mai ales familia si neamul. Prin incurajarea sau simpla tolerare iresponsabila a unui intreg registru de "deviante" imorale la nivel social (avortul, homosexualitatea, prostitutia), ca si prin intreaga desacralizare a vietii contemporane, sunt primejduite, pana la urma, insesi energiile vitale ale unui popor. Aici se ridica intrebarea: se cuvine sa se legitimeze juridic un asemenea atentat? Se cade ca optiunea unei minoritati sa lezeze atat de profund traditia morala a comunitatii, pe de o parte, si sensibilitatea si interesele majoritatii, pe de alta? Este just ca legea, care ar trebui, la rigoare, sa exprime opinia si vointa majoritatii cetatenilor, sa fie transformata intr-un surogat al moralitatii, ba chiar intr-un instrument al imoralitatii?
Sorin Dumitrescu: Iata o provocare pentru competenta juridica! Mai simplu spus, poate legea sa consfinteasca faradelegea? V-as ruga, D-le Sambrian, sa ne expuneti sintetic datele juridice ale problemei.
Prof. Dr. Teodor Sambrian: Voi incerca sa fiu cat mai sintetic. Mai intai trebuie sa fac insa o precizare asupra starii actuale. Titlul IX din partea speciala a Codului Penal al Romaniei reuneste o grupa importanta de infractiuni care aduc atingere unor relatii privind convietuirea sociala (relatiile de familie, cele referitoare la sanatatea publica, la asistenta celor in primejdie, relatiile intre locatari, cele referitoare la linistea publica, la buna cuviinta si la respectul reciproc). Articolul 328 din Codul Penal legifereaza infractiunea de prostitutie, urmand infractiunii de cersetorie (art. 326) si fiind urmata de infractiunea de proxenetism (art. 329); acest grup de fapte au fost incriminate de legiuitor in virtutea faptului ca, prin savarsirea lor, se urmareste obtinerea de mijloace de existenta pe cai necinstite, aducandu-se astfel un grav prejudiciu relatiilor de convietuire sociala, precum si moralei publice. In subsidiar, prin savarsirea infractiunii de prostitutie sunt incalcate si relatiile de familie, dar si � as adauga eu � cele referitoare la sanatatea publica. Faptul este ca, in actuala reglementare, sunt intrunite conditiile acestei infractiuni numai daca au loc raporturi sexuale cu diferite persoane in scopul procurarii mijloacelor de existenta sau a principalelor mijloace de existenta. Este vorba, asadar, de o relatie de la mijloc la scop: practicarea de raporturi sexuale cu diferite persoane � actiunea-mijloc � si procurarea mijloacelor de existenta � actiunea-scop. Daca subiectul nu-si procura in modul aratat toate mijloacele de existenta, sau cel putin pe cele principale (locuinta, hrana, imbracamintea), fapta sa nu constituie infractiunea de prostitutie. Prin urmare, asa cum este actualmente incriminata prostitutia, nu s-ar putea spune ca nu sunt respectate drepturile si libertatile fundamentale ale omului, inclusiv cele privitoare la viata sexuala, nici ca aceasta incriminare n-ar fi incompatibila cu o societate democratica. Ceea ce a urmarit legiuitorul a fost sanctionarea unui mod imoral si scandalos de a obtine mijloace de existenta, la fel ca si in cazul cersetoriei ori proxenetismului. Asa fiind, dezincriminarea prostitutiei (sau, ceea ce este si mai grav, institutionalizarea ei) nu ar face decat sa atraga, in mod logic, dezincriminarea a cel putin alte doua infractiuni din actualul Cod Penal: cersetoria si proxenetismul (ca unele ce sunt sanctionate din aceleasi ratiuni ca si prostitutia). Vom asista, oare, in viitorul apropiat, la aparitia a trei noi profesii recunoscute de lege: "prostituata", "cersetor" si "proxenet"?!
Prof. Dr. Ilie Badescu: Iertati-ma, dar as interveni aici cu o paranteza sociologica. Juristii clasifica ofensele la adresa persoanei in doua clase: mala in se (ceea ce este rau in sine, in chip universal, fara particularizari de spatiu si timp) si mala prohibita (acele ofense socotite ilegale pentru ca legea le defineste ca atare). In categoria din urma intra jocurile de noroc, incalcarea proprietatii si prostitutia. Sociologia, insa, observa ca prostitutia este o relatie sociala care deposedeaza persoana de dreptul omenesc cel mai elementar: cel de a dispune liber de propriul corp; or, acest aspect este un "rau in sine", incadrandu-se la mala in se. Aici procedura juridica este intr-un decalaj cu efecte negative fata de stiinta societatii, adica fata de intelesul social real al fenomenului pe care il defineste si care este expresia unui drept suspendat, a unei forme de sclavie, ca sa nu mai vorbesc de latura spirituala a fenomenului, prezentata admirabil mai devreme.
Sorin Dumitrescu: Este extrem de interesant ceea ce observati si, tocmai de aceea, pentru cititorii mai putin familiarizati cu astfel de lucruri, v-as cere o explicatie mai detaliata.
Prof. Dr. Ilie Badescu: V-o dau, cu ingaduinta D-lui Sambrian, pe care l-am intrerupt�
Prof. Dr. Teodor Sambrian: Precizati, va rog! E important!
Prof. Dr. Ilie Badescu: Problema este ca folosirea corpului in scopuri comerciale constituie numai in aparenta "dreptul persoanei de a dispune de corpul sau", cum o incadreaza Conventia Europeana a Drepturilor Omului. In realitate, ne confruntam cu o varianta a sclavajului. Intalnim aici acelasi paradox pe care Tönnies l-a prezentat in cadrul relatiei dintre muncitor si capitalist/patron, doar ca aici, in locul vanzarii fortei de munca, este vandut trupul. Dupa modelul lui Tönnies, relatia are trei momente: 1) vanzarea trupului; 2) folosirea trupului; 3) valorificarea trupului (a rezultatelor dobandite din folosire). Posesorul trupului este liber doar in primul moment, adica atunci cand, prin "vointa libera" (liber arbitru), a decis sa-si vanda trupul. In momentul al doilea, persoana devenita prostituata este numai cauza materiala (trupeasca) a relatiei, nu si cauza ei formala, caci ea nu-si decide nici partenerii, nici pretul, nici ritmul folosirii trupului, si, mai presus de toate, se foloseste ne-liber de trup, fara o implicare spirituala (sufleteasca), de vreme ce contractul o obliga sa se ofere oricui o solicita. In fine, in momentul al treilea, cel al valorificarii, alienarea este totala, caci persoana prostituata nu are nici un fel de control asupra valorificarii morale sau financiare a profitului de catre patron/proxenet� Cred ca acum m-am facut inteles de toata lumea. Va multumesc, D-le Sambrian, si va rog sa va continuati expunerea!
Prof. Dr. Teodor Sambrian: Da, asa cum aratam, actuala reglementare a prostitutiei in Codul Penal roman nu este de natura a aduce atingere drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanei, care poate dispune de propria viata sexuala, cu conditia de a nu aduce atingere relatiilor de convietuire sociala. Aceasta reglementare este, de altfel, in perfecta consonanta cu prevederile Constitutiei Romaniei, care, in art. 26, alin. 2, prevede: "Persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi, daca nu incalca drepturile si libertatile altora, ordinea publica sau bunele moravuri". Or, a spune ca prostitutia � in sensul cel mai larg, nu numai in limitele in care este incriminata la noi � nu este un act contravenind bunelor moravuri, inseamna a afirma un mare neadevar. Ca atare, daca ar fi sa respectam ad litteram prevederile constitutionale, nu numai ca nu ar trebui dezincriminata prostitutia, dar ar fi nevoie de o incriminare mai cuprinzatoare a acesteia, care sa nu se mai limiteze la relatia de cauzalitate actuala. Se afirma de catre promotorii ideii de dezincriminare a prostitutiei ca aceasta dezincriminare va fi un element de prevenire a unor infractiuni privitoare la viata sexuala. Afirmatie care este falsa intrucat, in tari europene unde prostitutia nu este incriminata (Franta, Italia, Spania), numarul infractiunilor privitoare la viata sexuala este semnificativ de mare. Mai mult, prostitutia reprezinta o importanta sursa de criminalitate si de proliferare a altor acte imorale, precum proxenetismul, turismul sexual, adulterul, consumul de droguri, pornografia, extinderea posibilitatilor de practicare a perversiunilor sexuale etc. Ba mai mult, unele tari, dupa ce au traversat perioada liberalizarii prostitutiei, incep sa legifereze ingradirea ei, din cauza evidentelor efecte sociale distructive (cazul Olandei). Societatile avansate ale lumii au ajuns la concluzia ca a face comert cu viata sexuala este o fapta incompatibila cu o societate civilizata. Astfel, in Suedia, tara cu unul dintre cele mai inalte standarde din Europa, a intrat in vigoare, de la 1 ianuarie 1999, Legea privind interdictia cumpararii de servicii sexuale, care prevede: "Cel ce, in schimbul unei remuneratii, isi procura o relatie sexuala ocazionala, este condamnat, daca infractiunea nu face obiectul unei sanctiuni prevazute de Codul Penal, la plata unei amenzi sau la inchisoarea de 6 luni sau mai mult, pentru cumpararea de servicii sexuale". Acest exemplu ar trebui sa ne duca la concluzia ca nu numai ca prostitutia nu trebuie dezincriminata, dar, daca ar fi sa achiesam la cele mai inalte standarde occidentale, ar trebui sa eliminam relatia de cauzalitate pe care o presupune actuala incriminare din Codul Penal roman si sa pedepsim orice relatie sexuala ocazionala, indiferent de scopul in care a fost realizata. Experienta suedeza ar trebui luata in calcul si de catre promotorii ideii de liberalizare a prostitutiei in Romania.
Si o ultima precizare. In general, legislatiile care se refera la prostitutie se impart in trei mari categorii: sisteme juridice prohibitioniste, reglementariste si abolitioniste. Actuala reglementare de la noi nu este nici pe departe una de nuanta prohibitionista, de vreme ce legea lasa loc suficient manifestarii libertatii oamenilor in planul vietii sexuale. Asadar, dezincriminarea prostitutiei (lucru pe care, in paranteza fie spus, nu ni-l impune nimeni din afara, asa cum ne-a fost impusa, in mod aproape santajist, legalizarea homosexualitatii) nu-i in nici un fel un demers necesar democratizarii societatii romanesti. Intr-o epoca a unei politici demografice deloc incurajatoare pentru viitorul Romaniei, a exodului masiv de populatie tanara, a scaderii ingrijoratoare a nivelului de trai al majoritatii populatiei, a coruptiei si traficului de influenta, a unei rate in crestere a analfabetismului, a cresterii infractionalitatii juvenile, a escaladarii violentei si pornografiei, ar fi de dorit sa facem demersuri legislative in scopul stoparii tuturor acestor fenomene negative. Iar atunci cand toate aceste plagi ale societatii vor fi vindecate, cu siguranta ca si numarul persoanelor care intretin raporturi sexuale cu diversi parteneri in scopul procurarii mijloacelor de trai va fi in continua scadere.
Sorin Dumitrescu: D-le Dr. Pavel Chirila, unul dintre argumentele propagandistice de care se prevaleaza partizanii legiferarii prostitutiei este acela ca un astfel de demers ar inlesni si un control al fenomenului din punct de vedere medical, prevenind si diminuand imbolnavirile specifice. Retin dintr-o scrisoare deschisa a Dvs. catre colegii de breasla � care, din evident oportunism, au dat unda verde legiferarii prostitutiei in cadrul unei intalniri cu primul ministru si cu ministrul Sanatatii, in decembrie trecut, la Snagov � ca sunteti de o alta parere. Acolo spuneati (am aici extrasul): "�va rog sa studiati statisticile americane (unde prostitutia este ilegala) si pe cele vest-europene (unde prostitutia este legalizata) si veti putea observa ca rata sifilisului primar si secundar nu difera semnificativ. In aceeasi ordine de idei, va reamintim ca, in perioada de incubatie a sifilisului si a S.I.D.A., prostituata poate transmite boala chiar daca e seronegativa sau "clinic sanatoasa". Oricare dintre barbatii tarii (�), inclusiv propriii Dvs. fii, pot fi contaminati in aceasta perioada". V-as ruga sa accentuati si sa detaliati aici aspectele principale ale problemei din perspectiva "medicinii crestine".
Dr. Pavel Chirila: Nu e nevoie, cred, sa facem uz deosebit in acest caz de conceptul de "medicina crestina". Desigur, ea permite o alta intelegere a lucrurilor, mai esentiala, in buna vecinatate cu teologia. Pentru a combate insa iluzoriul "argument medical" al propagandistilor demagogi si adeseori ignoranti ai Legii Prostitutiei, e de ajuns sa ne pastram pe terenul medicinei in general, dar cu o avizare corespunzatoare. In pasajul pe care l-ati citat, eu ma adresam unor oameni pe care imi placea sa-i consider avizati, si de aceea exprimarea era laconica si generala, cu caracter mai degraba provocator. Trebuie sa precizez aici, pentru publicul mai larg, ca prostitutia nu este pe intreg teritoriul Statelor Unite ilegala (cateva state au legalizat-o si acum se confrunta cu mari probleme), nici pe intreg teritoriul Europei occidentale legala (chiar daca exceptiile sunt putine). Fapt este ca, asa cum o demonstreaza statisticile recente, dintre care multe se afla reproduse de mine in brosura colectiva Fata ascunsa a prostitutiei legalizate si care pot fi consultate, in cea mai mare parte, si pe Internet, nu exista diferente semnificative in ceea ce priveste raspandirea bolilor cu transmitere sexuala (BTS) intre tarile care au dezincriminat prostitutia si cele in care aceasta continua sa fie incriminata. Pretutindeni este valabila aceeasi constatare: prostitutia si contactul prin prostitutie, indiferent de formele in care se desfasoara, reprezinta in mod indubitabil factorul major in epidemiologia HIV si a altor BTS. Documentatia medicala pe Internet releva, pentru anul 2000, un numar de 64 de studii facute pe loturi de prostituate, in mai multe tari ale lumii, toate atestand patologia in crestere a acestora. Ceea ce impune concluzia ca prostitutia nu reclama urgent solutii abstracte de natura juridica, ci solutii preventive si terapeutice concrete, de natura educationala si medicala. Asertiunea ca institutionalizarea prostitutiei (care, trebuie precizat, n-a reusit sa excluda nicaieri retelele paralele, de prostitutie neoficiala) ar permite un control mai riguros al situatiei si ar atrage dupa sine o scadere a patologiei sexuale este, daca nu o minciuna interesata, in orice caz o speculatie fara baza reala. Daca acest lucru nu este valabil pentru tari cu un mult mai inalt nivel de civilizatie (Statele Unite, Canada, Franta, Elvetia etc.), va inchipuiti cat s-ar putea conta pe el intr-o Romanie paupera si corupta! Publicul larg trebuie sa afle, intre altele, ca, prin insusi profilul moral al practicarii prostitutiei, de regula la angajare vin femei cu o bogata patologie genitala, fiind imposibil de facut o selectie sigura a celor imorale, dar genital sanatoase; ca datele statistice si fiziopatologice demonstreaza ca transmiterea BTS-urilor se face de 80 de ori mai usor de la femeie la barbat decat invers, ceea ce conduce la concluzia ca o casa de prostitutie este intotdeauna un focar predilect de infectie, anevoie de stapanit; ca, in fine, contagiozitatea precoce, mult anterioara primelor semne clinice si pozitivarii serologice, apoi simptomatologia saraca (in cazul HIV) sau atipica (in cazul sifilisului) fac posibil ca BTS-urile sa se transmita fara control si inainte de depistarea efectiva a bolilor de care prostituatele sufera cu predilectie.
Eu unul, atat ca medic, cat si ca om credincios, nu pot decat sa spun si sa repet ca initiativa legiferarii prostitutiei, prin care Statul devine principalul proxenet, este o solutie deopotriva falsa si imorala a acestei grave probleme spirituale si sociale, dand masura abjectiei si iresponsabilitatii unei clase politice corupte si patibulare, cu care mi-e rusine ca sunt contemporan.
Ingrijorata de superficialitatea iresponsabila cu care atat clasa politica (in speta, Legislativul), cat si clasa intelectuala (inclusiv breasla medicilor) trateaza problema complexa a legiferarii prostitutiei, care nici in mass media nu s-a bucurat de o dezbatere serioasa, ci mai degraba de o toleranta complice, bazata pe confuzia curenta dintre libertate si libertinaj, Fundatia "Anastasia" a gasit de cuviinta sa se adreseze unei instante competente si capabile sa ofere o perspectiva interdisciplinara asupra problemei, in stransa legatura cu Biserica � institutia publica cea mai veche si cea mai creditata din Romania.
Adresandu-ne "Centrului de Studii Teologice Aplicate", infiintat recent cu binecuvantarea I.P.S. Teofan si functionand sub egida Mitropoliei Olteniei, centru care "dezvolta programe de cercetare biblica si patristica cu caracter interdisciplinar, cu scopul de a sprijini lucrarea Bisericii in lume, aplicand rezultatele cercetarilor si oferind solutii teologice in diverse domenii: misiune, stiinta, bioetica, medicina, drept, asistenta sociala, pedagogie, sociologie, ecologie", am avut bucuria sa constatam ca problema in cauza se afla de mai multa vreme in atentia specialistilor de aici, care nu numai ca au adunat o impresionanta documentatie stiintifica si statistica, dar au elaborat si un solid corp de argumente multidisciplinare impotriva acestei initiative legislative pripite si demagogic mediatizate.
Apelului nostru au avut bunavointa sa-i raspunda cinci personalitati ale vietii noastre religioase, culturale si stiintifice � Pr. Prof. Ilie Moldovan, Dr. Pavel Chirila, Prof. Dr. Ilie Badescu, Prof. Dr. Teodor Sambrian si Pr. Dr. Doru Costache � cu care am avut o dezbatere lamuritoare de mai multe ore, din care esentialul este redat in pagina de fata.
Mentionam ca demersul documentar si argumentativ al reprezentantilor "Centrului de Studii Teologice Aplicate" se integreaza unei reactii mai ample pe care recenta initiativa parlamentara a provocat-o din partea cercurilor ortodoxe, fie ele bisericesti sau laice, iar o brosura informativa intitulata Fata ascunsa a prostitutiei legalizate, realizata � cu material de ultima ora � de "Grupul de Initiativa pentru Apararea Familiei" ("alcatuit din profesori universitari, medici, avocati, teologi, studenti, membri ai Comisiei de Bioetica a Patriarhiei Romane, ai Centrului de Studii Teologice Aplicate, ai A.S.C.O.R. si ai Ligii Studentilor din Universitatea Bucuresti"), a fost tiparita de curand si inaintata fiecarui parlamentar (care nu mai poate pretinde astfel ca ar fi fost neavizat asupra fondului si implicatiilor unei asemenea "legi a faradelegii"). Pagina de fata este un pandant al brosurii respective, circumscriind principial problema din patru unghiuri de vedere: teologic, juridic, sociologic si medical.
dezbatere consemnata de Sorin DUMITRESCU Biroul de Presa al Fundatiei "Anastasia" 
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Culisele atentatului de la World Trade Center din 9.11: anatomia "Home Run" (266 afisari)
 Legea PROSTITUTIEI – O LEGE A FARADELEGII (30 afisari)
 Plasturele contraceptiv trece Oceanul (30 afisari)
 Sapte dosare penale la Avioane Craiova (27 afisari)
 Presedintele Asociatiei Investitorilor din zonele defavorizate a fraudat statul cu miliarde (24 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2002 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02392 sec.