Ziua Logo
  Nr. 2339 de sambata, 23 februarie 2002 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Tehnica sovietica ucide si azi pilotii romani
Romania ar putea retrage MIG-urile de la aplicatia NATO
-- In prezent, nici un MIG nu se ridica de la sol in tara * Modernizarea facuta in 1998 nu a avut in vedere si motorul
In urma accidentului aviatic petrecut joi, pe raza localitatii Cuza-Voda, din judetul Calarasi, au fost sistate toate zborurile cu avioane MIG-21 Lancer. Din acelasi motiv, a fost pusa sub semnul intrebarii si participarea celor doua MIG-uri 21 Lancer la Strong Resolve 2002, cea mai mare aplicatie din istoria NATO, la care au fost invitate si tari semnatare ale Parteneriatului pentru Pace. Aeronavele care ar urma sa zboare in Polonia pentru a reprezenta Fortele Aeriene Romane la Strong Resolve 2002 provin din Baza 86 Aviatie de la Fetesti, locul de unde decolase si avionul pilotat de locotenent comandorul Savulescu Adrian Manuel, mort in urma prabusirii aeronavei in lacul Iezer.
Avionul a cazut la mica distanta de sosea si de o ferma
Potrivit unor declaratii ale unor ofiteri din comanda Bazei Aeriene Fetesti, pe timpul zborului de antrenament de stricta supraveghere executat cu MIG-ul 21 Lancer, indicativ 6001, nu s-au semnalat anomalii pe amprenta de pe ecranele radar sau in traficul radio inregistrat intre pilot si turnul de control. Cu cateva secunde inainte de prabusire, avionul a disparut de pe ecranele radarelor, iar comunicatiile cu pilotul s-au intrerupt. Acest lucru poate fi explicat prin pierderea rapida de altitudine a avionului aflat in zbor. Ipoteza este confirmata si de martori care au vazut avionul pierzand din inaltime si indreptandu-se spre complexul care adaposteste ferma de porci si un abator din Cuza-Voda. Pilotul a virat insa la stanga, prabusindu-se in lacul piscicol din apropiere, care are o adancime de aproximativ doi metri si este plin de mal. In momentul in care au vazut avionul, muncitorii de la ferma au luat-o la fuga. Ei s-au indepartat de cladiri si s-au culcat la pamant, de teama ca aparatul va cadea peste complex. Acesta s-a prabusit insa la mica distanta de sosea si de complexul zootehnic. Surse militare oficiale au precizat ca aeronava implicata in accidentul de langa Cuza Voda fusese fabricata in 1972 si modernizata in 1998, cand au fost efectuate modificari care au constat in inlocuirea sistemelor de comunicatii, de navigatie si de control-gestiune a armamentului. In momentul prabusirii, la bordul aeronavei nu se afla nici un fel de munitie. Ultimul accident aviatic soldat cu victime la Baza 86 Aeriana din Fetesti s-a produs in urma cu zece ani, cand s-a prabusit tot un aparat MIG-21.
Scafandrii au gasit o bucata din casca pilotului
Ieri dimineata, incepand cu ora 5.15, o echipa de interventie, compusa din sase membri, apartinand Centrului de Scafandri al Fortelor Navale din Constanta, au inceput operatiunile pentru aducerea la suprafata a pilotului si cautarea inregistratorului de bord (cutia neagra) al aparatului prabusit in lacul Iezer. Scafandrii militari au actionat in conditii de vizibilitate redusa, din cauza malului din lac, iar resturile avionului sunt imprastiate pe o raza de peste 100 metri. Scafandrii au spus ca, din cauza faptului ca apa este foarte mica, de multe ori nu s-au putut scufunda propriu-zis, ci doar au cautat resturile avionului cu mainile pe fundul lacului. Dupa 10 ore de munca, militarii au ajuns la concluzia ca activitatea va fi usurata substantial daca vor fi montate pontoane. Un detasament din compunerea Regimentului 2 Pontonieri, de la Turnu Magurele, a ajuns aseara la locul accidentului pentru a participa la recuperarea aeronavei si pilotului. Sub conducerea locotenent-colonelului Pantilie Bugean, genistii vor actiona cu salupe de tractiune, pontoane, barci, autospeciale si o automacara.
Pana la ora 16,00, scafandrii din Constanta scosesera la suprafata doar o mica parte a avionului, printre care varful aeronavei, elemente din planul si coada avionului, aparatura de bord, precum si o bucata din casca pilotului.
A incercat pilotul sa salveze aeronava cu pretul vietii?
Legat de faptul ca pilotul nu s-a catapultat, Ioan Mircea Pascu, ministrul Apararii, a precizat ca, de regula, pilotii tineri se catapulteaza mai repede, acesta fiind primul lor instinct, in timp ce pilotii cu experienta incearca pana in ultimul moment sa salveze sau sa redreseze avionul. Locotenent comandor Adrian Savulescu avea 41 de ani si era un pilot cu experienta. Pilotul facea parte din echipa de rezerva ce se pregatea pentru exercitiul Strong Resolve 2002. Ministrul Apararii a spus ca in urma anchetei se va stabili daca a existat o defectiune la trapa de catapultare sau nu. Pascu a adaugat ca ipoteza nerespectarii regulilor privind desfasurarea zborului este exclusa.
In privinta cauzelor care au produs acest accident, nici un membru al comisiei de ancheta nu poate avansa o ipoteza deoarece nu exista nici un element concret de la care sa porneasca cercetarile, in afara inregistrarilor de pe ecranele radarelor si al traficului radio.
Conducerea Ministerului Apararii Nationale, personalul din Fortele Aeriene ale Romaniei si camarazii de la Baza 86 Aeriana exprima sincere condoleante in aceste momente de grea suferinta, alaturi de familia indoliata a locotenent-comandorului Savulescu Adrian Manuel, rapus in tragicul accident aviatic din data de 21 februarie a.c. Sufletul sau nobil, abnegatia si curajul de care a dat dovada in intreaga sa cariera si mai ales pe parcursul ultimului sau zbor vor ramane vii in memoria Armatei Romaniei.
Dumnezeu sa-l aiba in buna paza!
Doru Dragomir 
A r h i v a
  Vadim deturneaza fondurile guvernamentale    
  S-a sinucis de frica exmatricularii    
  Exmatricularea e interzisa in primii opt ani    
  Operatiunea "Brambura la Moscova"    
  Cea mai mare pierdere de patrimoniu dupa cutremurul din 1977    
  Salvati Muzeul Satului!    
  Joita Tanase: "Nimeni nu e batut in cuie. Nici eu!"    
  Jurnalistul Daniel Pearl a fost decapitat    
  Sapte dosare penale la Avioane Craiova    
  Strangulata in propria casa    
  Presedintele Asociatiei Investitorilor din zonele defavorizate a fraudat statul cu miliarde    
  Prinsi la furat in casa generalului Bucse    
 Top afisari / comentarii 
 Culisele atentatului de la World Trade Center din 9.11: anatomia "Home Run" (266 afisari)
 Legea PROSTITUTIEI – O LEGE A FARADELEGII (30 afisari)
 Plasturele contraceptiv trece Oceanul (30 afisari)
 Sapte dosare penale la Avioane Craiova (27 afisari)
 Presedintele Asociatiei Investitorilor din zonele defavorizate a fraudat statul cu miliarde (24 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2002 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01075 sec.