Noi, semnatarii prezentului document memorandum, propunem partidelor politice, administratiilor locale, lideri marcanti de opinie si societatii civile, spre dezbatere publica, urmatoarele idei referitoare la constructia politica si administrativa a unei Romanii a regiunilor, in consens cu dezbaterea care se desfasoara la nivel european despre viitorul Europei unite.
1. Propunerile de fata au in vedere dezvoltarea armonioasa a Romaniei, tinand cont de identitatea istorica, economica si social-culturala a regiunilor ei. In acceptiunea noastra, proiectul constructiei regionale a Romaniei nu are nimic in comun cu secesionismul sau iredentismele se orice natura. De aceea, consideram ca orice abordare in acest sens este simplista si urmareste sa deturneze diversionist discutiile publice aprofundate si responsabile despre viitorul tarii noastre raportat la experientele europene.
2. Participarea noastra in dezbaterea despre viitorul uniunii Europene ca sistem federativ unde regiunile constitutionale precum Scotia, Catalonia, Flandria, Valonia, Bavaria etc. ocupa un loc aprate, pot contribui la cunoasterea mai precisa a acestei structuri institutionale in care dorim sa ne integram. Modelul regional, asa-numitul nivel mijlociu de guvernare (meso-government) serveste, in opinia noastra, redobandirii identitatii noastre europene.
3. Consideram drept principiu de baza al constructiei regionale alocarea unor competente administrative si politice entitatilor teritoriale si nu comunitatilor nationale sau etnice, acestea din urma beneficiind, in modelul regional, de garantii politice si juridice penrtu asigurarea intereselor specifice.
4. Sistemul administrativ ultracentralizat, preluat aproape neschimbat dupa 1989, favorizeaza coruptia si birocratia si amplifica lipsurile inerente ale administratiei bazate pe unitati mici, numeroase si excesiv de costisitoare. Pe de alta parte, ideea descentralizarii este continuta intr-un cadru conceptual juridic enuntat atat prin angajamentele internationale la care Romania este parte, cat si prin elementele de armonizare europeana a legislatiei interne.
5. Propunem o reforma administrativa care sa redefineasca statutul entitatilor teritoriale existente si sa introduca noi forme administrative si politice. Constructia acestora poate porni de la regiunile de dezvoltare sau de la provinciile istorice.
6. Propunem, din aceeasi perspectiva, discutarea infiintarii unor consilii regionale sau a parlamentelor provinciale localizate in resedinte regionale sau capitale provinciale.
7. Credem ca pe langa atributiile politice, economice si culturale ale autoritatilor regionale, exercitate conform principiului subsidiaritatii si al celorlalte norme uzuale in Uniunea Europeana, trebuie avuta in vedere si o descentralizare radicala a politicii informationale. Studiourile regionale de televiziune pot juca un rol deosebit in modelarea spatiului public din regiunile Romaniei.
8. Asumarea pe baze civice a identitatilor regionale contribuie, in regiunile multietnice cum sunt Banatul, Transilvania sau Dobrogea, la formarea unei identitati transetnice prin care pot fi depasite atat nostalgiile, temerile sau escaladarile extremist-nationaliste, cat si nationalismele voalate care de multe ori se folosesc de o frazeologie civica si democratica.
9. O noua constructie regionala implica si o noua constructie politica, ce nu se poate infaptui fara o reforma constitutionala, in consens cu principiile de baza ale Constitutiei europene, in curs de elaborare. Propunerile de fata se bazeaza pe criteriile republicanismului care inseamna o guvernare cu consimtamantul celor guvernati si a democratiei participative. De aceea, orice decizie structurala trebuie sa fie rezultatul unui referendum, organizat, dupa caz, la nivel regional sau national, dupa o discutie publica de anvergura, in asa fel incat populatia sa fie cu buna credinta informata despre situatiile similare europene si despre sansele acestui tip de administratie.
Acest text a fost trimis Biroului Permanent al Parlamentului Romaniei, conducerilor PSD, PNL, PD, UDMR, PNTCD precum si Parlamentului European si Comitetului Regiunilor.