Ziua Logo
  Nr. 1657 de marti, 7 decembrie 1999 
 Cauta:  
  Detalii »
Dezvaluiri
Rotile de tren ruginesc in depouri, calatorii fac de garda prin gari, iar grevistii negociaza cu administratia CFR prima de porc
Basescu sparge greva ceferistilor
-- Pasagerii posesori ai biletelor pentru destinatiile Sibiu, Timisoara, Bacau sunt transportati de aeronavele Tarom fara a li se percepe costuri suplimentare indiferent de clasa la care au cumparat biletele pe calea ferata * Alti calatori vor fi transportati cu autobuzele * Marfa din portul Constanta va fi transportata cu flota fluviala in porturile din Turnu-Severin si Orsova, dupa care va fi transportata pe cale rutiera * Curtea Suprema de Justitie va stabili pana pe 10 decembrie daca greva este legala. Pana atunci, protestul ceferistilor continua
Bratianu il face nebun pe Basescu
Aseara la ora 17.30, ministrul Transporturilor, Traian Basescu, a declarat ca desi s-a semnat acordul intre sindicate si administratia Caii ferate de asigurarea unei treimi de activitate, liderii sindicali au scapat controlul salariatilor, incalcand grav Legea conflictelor de munca si blocand pregatirea trenurilor convenite sa ramana in circulatie pe timpul grevei generale. Din cauza neefectuarii reviziei la atelierele Grivita, trenurile 1721 - Bucuresti - Sibiu, 693 - Bucuresti - Timisoara si 951 - Bucuresti - Bacau - Bicaz nu au fost trase la peron, iar sute de pasageri care aveau bilete au ramas in gara. Din aceasta cauza, incepand cu ora 18.30 ei au fost indemnati sa se prezinte la Aeroportul Baneasa unde din dispozitia ministrului vor fi preluati pe zborurile regulate ale companiei Tarom, precum si cu avioane suplimentare catre destinatiile Sibiu, Timisoara, Bacau.
Pasagerii posesori ai biletelor de calatori pentru destinatiile Sibiu, Timisoara, Bacau sunt transportati de aeronavele Tarom fara a li se percepe costuri suplimentare indiferent de clasa la care au cumparat biletele pe calea ferata. In plus, ministrul Basescu a afirmat ca au fost contactate companii de transport rutier ca alternativa pentru transportul pe calea ferata. Marfa din portul Constanta ce urma sa ajunga in vestul tarii va fi transportata cu flota fluviala in porturile din Turnu-Severin si Orsova, dupa care va fi transportata tot pe cale rutiera.
Negocierile incepute la ora 14.00 au luat sfarsit in jurul orei 16.30 fara nici un rezultat. Sindicatele si administratia au ramas ferme pe pozitie, sindicatele solicitand majorarea salariilor cu 70%, administratia oferind insa numai 20%.
Feroviarii au anutat, aseara, la ora 18.00 ca actiunea de protest va continua si astazi, considerand ca negocierea purtata cu administratia caii ferate intre orele 14.00 - 17.00 a fost doar "o tentativa de negocieri care nu a dus la determinarea conflictului". Lucian Voicu Sala, secretar general al Conventiei "Solidaritatea" a declarat ca daca nu se va ajunge la nici o intelegere, astazi vor fi anulate aceleasi trenuri ca si ieri.
Despre decizia ministrului Basescu, de a inlocui transportul feroviar cu cel aerian, rutier si naval, Matei Bratianu, vicepresedinte al Blocului National Sindical (BNS), confederatie la care "Solidaritatea" este afiliata, a declarat: "Decizia se situeaza la granita dintre antisindicalismul afisat al vicepresedintelui PD, Traian Basecu si limita nebuniei provocate de stres, introducand trenurile aeriene. Este doar o incercare de mentinere a imaginii de barbat autoritar si feroce". In plus, intentia lui Basescu de a transfera subventia de la calea ferata la Tarom, pentru a acoperi diferenta de costuri, a fost catalogata de Bratianu drept "deturnare de fonduri". Vicepresedintele BNS a mai spus ca, "in cazul in care PD nu va lua atitudine fata de comportamentul ultraconservator al lui Traian Basescu, Partidul Democrat va deveni dusmanul numarul 1 al celor peste 100.000 de salariati din transporturi si familiile lor".
Liderii au pierdut controlul asupra grevei
Ieri dimineata, incepand cu ora 7.00, feroviarii din Conventia "Solidaritatea" au declansat greva generata in toate regionalele de cale ferata din Romania. In paralel cu actiunea lor, colegii de la Miscare-Comercial au intrat intr-o greva spontana de doua ore, intre 7.00 - 9.00. Din aceasta cauza, chiar daca, duminica, administratiile de cale ferata, impreuna cu Conventia "Solidaritatea" au stabilit care anume trenuri sa asigure o treime din activitatea de transport feroviar, nici aceasta treime nu a fost asigurata integral. Dupa ora 7.00, casele de bilete au fost inchise, iar la ghiseele de informatii nimeni nu era de gasit. Chiar si seful Garii de Nord s-a aflat in greva de avertisment. Primul tren care a iesit din Gara de Nord, dupa ora 9.00, a fost Rapidul de Praga, plecat cu o intarziere de peste ora si jumatate. Tot ieri dimineata, la Revizia Bucuresti-Grivita s-a declansat o greva spontana.
Reparatorii de vagoane si revizorii de locomotiva de la Revizia Bucuresti-Grivita au declansat, ieri dimineata, o greva spontana. Mai exact, considerand ca in revizie au intrat mai multe trenuri, decat cele stabilite sa asigure o treime din activitatea de transport feroviar, lucratorii au refuzat sa mai faca revizia vreunui tren. La ora 12.30, potrivit declaratiei liderului Federatiei Vagoane, Felix Radmilo, cinci trenuri asteptau sa iasa la revizie, insa aceasta nu fusese efectuata.
La ora 14.00, sindicalistii au inceput negocierile cu administratiile societatilor de transport feroviar de calatori, de marfa si infrastructura.
Feroviarii cer in continuare indexarea salariilor cu 70%, crestere care ar urma sa acopere rata inflatiei pana in luna mai 2000 si acordarea unei sume de 1.500.000 de lei/fiecare copil de salariat al caii ferate, pentru Sarbatorile de iarna. Vineri seara, administratiile feroviare au oferit sindicalistilor 20% crestere de salarii si cate 500.000 de lei/copil. Oferta a fost refuzata de sindicalisti.
Potrivit ministrului Basescu, in prezent salariul lunar al unui conductor de tren este de 2,23 milioane de lei, al unui casier de 2,34 milioane de lei, iar al unui mecanic de locomotiva de 3,8 milioane de lei. Basescu a aratat ca acordarea unei majorari salariale in cuantumul cerut de sindicate ar insemna majorarea cu cel putin 35-40 la suta a tarifelor la transportul feroviar de calatori. El a mai spus ca oferta administratiei de crestere a salariilor cu 20 la suta a avut ca obiectiv evitarea grevei generale si ca, prin urmare, masura nu se va aplica daca se va recurge la greva. Gabriel Craciun, presedintele Conventiei "Solidaritatea" a Sindicatelor Feroviare din Romania, a declarat ca oferta administratiei este mult prea mica in comparatie cu cererile sindicale ale feroviarilor si, in consecinta, nu poate fi acceptata.
Legal, greva mai poatetine patru zile
Administratia societatilor de cale ferata a inaintat, luni, justitiei cererea de suspendare a grevei generale a sindicatelor feroviare, invocand efectele sociale si economice ale acestui protest, a declarat pentru MEDIAFAX Matei Bratianu, vicepresedintele Blocului National Sindical (BNS).
Termenul de judecata stabilit ca urmare a acestei solicitari este de 10 decembrie, data la care Curtea Suprema de Justitie (CSJ) ar putea hotari suspendarea grevei. Liderii sindicali au declarat ca se vor supune deciziei CSJ, oricare va fi aceasta, dar, pana la pronuntarea eventualei sentinte de suspendare a grevei, singura cale de dezamorsare a conflictului ramane solutionarea cererilor sindicale. BNS, la care este afiliata Conventia "Solidaritatea" a Sindicatelor Feroviare din Romania, a facut apel la presedintele Emil Constantinescu, prin intermediul unei scrisori deschise, pentru medierea conflictului.
Cele doua ore de greva ale feroviarilor din Miscare-Comercial
Lucratorii feroviari din Miscare-Comercial s-au aflat ieri dimineata, intre orele 7.00 - 9.00 in greva de avertisment. Mai exact, chiar daca in treimea de activitate ce urma sa fie asigurata de Conventia "Solidaritatea", care a declansat ieri dimineata, la ora 7.00, greva generala, urmau sa plece sau sa intre trenuri in garile Bucuresti Nord si Craiova, acest lucru nu s-a intamplat. In Bucuresti Nord - casele de bilete au fost inchise doua ore, dupa care au fost luate cu asalt de calatori, pentru a afla cate trenuri sunt intarziate. Primul tren care a plecat din Gara de Nord a fost Rapidul de Praga, cu o intarziere de peste o ora si jumatate. Potrivit declaratiei secretarului general al Conventiei "Solidaritatea", Lucian Voicu Sala, pe regionala Bucuresti circula 38 de trenuri de marfa care asigura transporturile esentiale: transportul de combustibili si alimente doar pentru populatie, medicamente si transporturi de vietati si perisabile. Pe toate regionalele Caii Ferate s-au asigurat 258 de trenuri de marfa din 763.
Carmen POPESCU 
A r h i v a
  Greva feroviarilor romani provoaca intarzieri traficului din Ungaria    
  Greva trenurilor in tara    
  Emil Constantinescu cere aplicarea neintarziata a Legii Dosarelor    
  IGP a trimis la Suceava ofiteri specializati in prinderea criminalilor in serie    
  Un violator le-a indicat politistilor un posibil suspect    
  Burdujeni - cuibul raufacatorilor ocrotiti de legii    
  Murdariile lui Rappaport    
 Top afisari / comentarii 
 Greva trenurilor in tara (210 afisari)
 IGP a trimis la Suceava ofiteri specializati in prinderea criminalilor in serie (32 afisari)
 Burdujeni - cuibul raufacatorilor ocrotiti de legii (28 afisari)
 Basescu sparge greva ceferistilor (21 afisari)
 Batranii de la caminul Agafton din Botosani (20 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-1999 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01254 sec.