Cu o fata total schimbata in comparatie cu vechiul model care poarta denumirea Demio, mentinut si la varianta 2007 pe piata japoneza, Mazda 2 reuseste sa se faca remarcata in trafic de la prima privire. Linia caroseriei creeaza senzatia unui automobil lung si agresiv, comparabil, la scara redusa, ca fratele cel mare CX-7. Alura sportiva s-a simtit cel mai bine in combinatie cu motorul de 103 cai putere. Un cuplu de 137 de N/m inseamna, pentru o masinuta de o tona, o agilitate remarcabila in traficul bucurestean. La fel si la drum lung. Am incercat Mazda 2 de-a lungul a 361 de kilometri. 174 dintre acestia i-am facut pe autostrada Bucuresti-Pitesti, in cursul saptamanii. Tinuta de drum a fost buna, in ciuda greutatii reduse a automobilului si a inaltimii relativ inalte, de 1475 mm. Nici rafalele de vant lateral, nici efectul Beronulli care apare la trecerea pe langa TIR-uri, n-a miscat Mazda 2 de pe traiectorie chiar si la viteze de 180 de km/h. Atat am reusit sa ating, fara emotii, pe A1. Nu ca cei 103 cai putere n-ar fi putut mai mult, ci pentru ca traficul saptamanal de pe drumul spre Pitesti nu-ti permite reprize mai lungi. Valoarea de catalog este de 188 de km/h. Zgomotul produs de motor la aceasta viteza nu dernajaza, fiind acoperit lejer de playerul mp3. Apropo de sistemul de sunet, acesta nu este la fel de incantator ca cel de pe CX-7 si distorsioneaza evident in ultimul sfert de cursa al amplificatorului. E drept ca nici boxele de pe Mazda 2 nu sunt JBL. Consumul pe autostrada, la viteze de peste 150 de km/h, a fost de 10,5 litri/100 de km. Putin peste, 11 litri/100 de km, am inregistrat dupa 187 de km parcursi prin Bucuresti, in regim saptamanal si de weekend. Consumul indicat de computerul de bord al autoturimsului, dupa 8846 de km, era de 8,6 litri/100 de km. La rubrica sprint, Mazda 2 a atins 100 de km/h in 10,5 secunde, cu o sutime peste valoare de catalog, in trepte de viteza schimbate la 6000 de ture, atunci cand atinge teoretic puterea maxima si nu la 4000 de ture, cand se inregistreaza cuplul maxim. Franarea de la aceasta viteza, pana la oprirea completa, cu beneficiile sistemelor ABS si EBD, s-a facut, pe drum de asfalt uscat, in 35,6 metri. La capitolul plusuri as trece suspensia care a facut fata cu succes oricarei gropi bucurestene, dar si virajele la viteze de peste 100 de km/h, precum si directia precisa care face ca sofatul la volanul unei Mazda 2 sa fie distractiv. Nu mi-a placut plasticul negru si tare folosit la interior pe care se vede orice urma de praf. Acesta imprima un plus si o nota de sobrietate, nepotrivita cu modelul care se adreseaza, in primul rand, segmentului tanar si feminin. Tot la impresii negative ar mai fi de enumerat zgomotul produs de ABS si relativa pierdere de directie la franarea brusca. Varianta testata costa 14.590 de euro cu TVA, bani in care sunt incluse jante de aliaj de 16 toli, aer conditionat automat, TCSADSC (control electronic al tractiunii si stabilitatii), Smart-Card, senzori de ploaie si lumina, incalzire in scaune pentru sofer si pasager, oglinzi rabatabile, sase airbaguri. Volumul portbagajului este de 250 de litri si de 758 de litri in varianta cu banchetele spate rabatate.