Ziua Logo
  21:16, duminica, 1 octombrie 2023
 Cauta:  
  Detalii »
Protectia consumatorului
Stapanii preturilor 2008-02-28 ora 14:32
-- Puterea hipermarketurilor poate avea efecte dezastruoase asupra agriculturii, avertizeaza europarlamentarii care au cerut o investigatie a Comisiei Europene
"Puterea supermarketurilor este pur si simplu de neacceptat si transforma viitorul agriculturii intr-unul sumbru", sustine Caroline Lucas, unul dintre europarlamentarii care au cerut Comisiei Europene sa declanseze o ancheta asupra marilor lanturi de retail. Inca din 2005, reprezentantii Comitetului European Economic si Social avertizau ca "exista posibilitatea ca pe viitor retailul alimentar sa fie in mainile unui numar mai mic de jucatori, ceea ce ar putea duce la reducerea optiunilor clientilor, dar si la cresterea preturilor".

Taxele de raft si discounturile scumpesc produsele

"Supermarketurile nu ieftinesc produsele, ci le scumpesc. Supermarketurile au puterea de a stabili un pret in piata", declara recent Sorin Minea, presedintele Asociatiei Romane a Carnii, citat de ziaristul George Serban, de la publicatia electronica www.prezentonline.ro, care a si initiat o Petitie prin care se cere Consiliului Concurentei investigarea imediata a practicilor comerciale ale marilor retaileri. Potrivit initiatorilor Petitiei, orice furnizor de produse care doreste sa intre in relatii comerciale cu retelele comerciale mari este nevoit sa accepte sa plateasca mai multe tipuri de taxe si bonusuri, in afara de discounturile obisnuite in relatia furnizor - revanzator: pentru listarea fiecarui produs, pentru promotii, pentru deschiderea de noi magazine, pentru merchandising, pentru bugetul de marketing al lantului comercial, pentru cataloagele publicate de acesta, pentru protectia pietei etc. Sunt doar cateva dintre taxele impuse furnizorilor si care se pot ridica pana la 50% din pretul propus initial de catre furnizor. Fara plata acestor "obligatii", furnizorul nu-si poate comercializa produsul pe rafturile respectivelor magazine.

O prima consecinta este cresterea preturilor la furnizori, care trebuie sa acopere de undeva taxele impuse. Fata de aceste preturi - numite "preturi de lista" - marii retaileri primesc discounturi, astfel incat pot practica adaosurile cele mai mici de pe piata (avand reduceri fata de preturile de lista, dar si celelalte taxe si bonusuri procentuale au oricum marja de profit asigurata).

Consumatorul plateste

Pe de alta parte, cum furnizorii sunt obligati prin contractele incheiate cu lanturile comerciale sa practice o singura lista de preturi (sub pedeapsa excluderii de la raft), produsele acestora devin mai scumpe pentru ceilalti retaileri - micile magazine de cartier etc. Neavand forta de a negocia discounturi substantiale, de tipul supermarketurilor, micii retaileri sunt nevoiti sa practice adaosuri comerciale mai mari, peste preturile de lista. Cum la nivelul Uniunii Europene marii retaileri acopera piata in proportie de 70-80% (in Romania procentul este deocamdata mai scazut, de aproximativ 40%), acei producatori care nu accepta discounturile, taxele si bonusurile cerute se vad in situatia de a nu mai avea prin ce mijloace sa-si vanda marfurile.

Se produce astfel o distorsionare a pietei - ba chiar, cum vom vedea in continuare, o distorsionare a insusi intelesului conceptului de piata libera. Ale caror costuri le plateste in primul rand consumatorul, dar in ultima instanta societatea, in ansamblul ei.

100 de supermarketuri deschise in Romania in 2007

In Romania, numai anul trecut, numarul de magazine nou deschise - apartinand jucatorilor importanti de pe piata de retail - a fost de aproape 100. Printre cele mai ample campanii de deschidere, comparativ cu anul 2006, le-au avut Real (de la 6 la 15 magazine), Kaufland (de la 20 la 31 de unitati), Plus Discount (de la 30 la 50), precum si Auchan (de la 1 la 6 magazine).

"Am sa va dau ca exemplu ce se intampla cu pretul laptelui", afirma recent presedintele Agrostar, Stefan Nicolae (foto), care a condus o serie de discutii cu Ministerul Agriculturii pe aceasta tema. "Producatorii vand laptele catre procesatori, in medie (spun medie, pentru ca pretul oscileaza intre 0,5 RON si 1,1 RON/litru), cu 0,8 RON lei/litrul. Pretul este unul mic, comparativ cu restul Europei. De pe poarta procesatorului, litrul de lapte nu pleaca cu mai mult de 1,5 RON/litru, iar noi il gasim in galantarele supermarketurilor si la preturi de 4 RON/litru. Noi, consumatorii, trebuie sa platim, pentru ca acum nu avem de ales", afirma el. Stefan Nicolae a mai anuntat ca "fermierii din Romania sunt pregatiti sa declanseze in curand proteste, daca situatia in care se afla acum nu se schimba", pichetand principalele supermarketuri din Romania sau mergand chiar pana la Bruxelles, daca in tara nu sunt ascultati. "Am ajuns sa importam pana si patrunjel sau marar. Gasim in supermarketuri astfel de produse importante. Deja am pierdut controlul. Mancam din import, in conditiile in care circa 80% dintre produsele alimentare sunt importate", sustine presedintele Agrostar.

Sorin Minea, presedintele Asociatiei Romane a Carnii, arata, la randul sau, ca pe langa pretul de vanzare, prin taxele aplicate furnizorilor, supermarketurile pot ajunge, in realitate, la adaosuri comerciale de pana la 500%. "Concret, supermarketurile scumpesc produsele, nu le ieftinesc, chiar daca vedem ca se ofera super-promotii", sustine Minea.

Viitor sumbru al agriculturii

"Puterea supermarketurilor este pur si simplu de neacceptat si transforma viitorul agriculturii intr-unul sumbru", a declarat recent Caroline Lucas, unul dintre cei cinci europarlamentari care au cerut declansarea unei anchete la nivel european asupra lanturilor de retail.

Ea a explicat ca exista din ce in ce mai multe semnale ca acesti comercianti se folosesc de pozitia lor dominanta in piata pentru a scadea preturile platite fermierilor. "In prezent", a mai declarat Lucas, "patru dintre cele mai mari supermarketuri din Marea Britanie - Asda, Morrisons, Sainsbury's si Tesco - isi impart trei sferturi din piata vanzarilor de produse alimentare. De asemenea, trei supermarketuri controleaza aproape un sfert din piata de haine din Marea Britanie, iar aceasta proportie este in crestere. Acest fapt a fortat micii comercianti sa-si inchida afacerile". In initiativa europarlamentarilor se arata ca multe dintre supermarketurile de top din Europa Centrala si de Est sunt aceleasi care domina UE 15. Astfel, este nevoie de un regulament armonizat care sa acopere toata Piata Interna a Uniunii. Mai mult decat atat, cresterea grupurilor europene cumparatoare, in care supermarketurile individuale din diferite tari isi unesc fortele pentru a cumpara marfuri, a marit si mai mult puterea de cumparare a retailerilor si potentialul de intelegeri, prin schimburi de informatii dincolo de granitele statelor membre ale UE.

Textul Petitiei

"Prezenta Petitie este initiata de catre publicatia electronica www.prezentonline.ro, cu scopul de a atrage atentia opiniei publice si de a cere autoritatilor sa declanseze o ancheta asupra practicilor aplicate de marile lanturi comerciale in raport cu furnizorii de produse.

Semnatarii considera ca numarul, cuantumul si natura taxelor impuse de marii retaileri furnizorilor pun in pericol drepturile consumatorilor, generand scumpirea nejustificata a produselor, constituie o distorsionare periculoasa a mecanismelor de piata libera si pun in pericol societatea romaneasca, in ansamblul ei". Petitia poate fi gasita la adresa de internet:

http://www.petitieonline.ro/petitie/ petitie_contra_marilor_hypermarketuri_-p38420045.html

Referitor la investigatia Comisiei Europene asupra supermarketurilor, "daca rezultatele apar si se genereaza efecte reale, atunci cu siguranta ceva se va schimba. Va fi un efect chiar la nivelul intregii economii globale", e de parere Sorin Minea, presedintele Asociatiei Romane a Carnii. "Comisia trebuie sa ia aceasta problema foarte in serios. Speram ca UE sa inceapa o investigatie amanuntita in acest sector si sa propuna solutii care sa se ocupe de aceste abuzuri, protejand fermierii, mediul si comunitatea rurala", afirma europarlamentarul Caroline Lucas (foto).

Retailerii controleaza piata

Pozitia dominanta pe piata a marilor lanturi comerciale, la nivel european, este reliefata si de faptul ca, in majoritatea statelor din Uniune, primii retaileri prezenti detin peste jumatate din piata de desfacere. Numai in 2005, potrivit Planet Retail, in opt state, primii cinci retaileri detineau peste 70% din piata alimentara. Nivelul cel mai ridicat s-a inregistrat in Finlanda, unde cota de piata detinuta de principalii jucatori era de 90%. Aceasta era urmata de Suedia (81,8%), Slovenia (81,6%), Irlanda (81,4%), Estonia (78,8%), Austria (78,7%), Germania (70,1%) si Franta (70%).

Teama de represalii comerciale

La o prima vedere, "retailul modern" - asa cum este definita in prezent activitatea marilor lanturi comerciale - a reprezentat un pas inainte in dezvoltarea societatii: o paleta foarte vasta de marfuri oferite clientilor la un singur loc, confort, adaosurile comerciale cele mai mici etc. Cu toate acestea, nenumarate voci din piata sustin ca realitatea sta altfel.

Mai multi furnizori care au acceptat sa discute cu presa sub protectia anonimatului - de teama eventualelor represalii comerciale - au dezvaluit ca extinderea rapida a numarului de supermarketuri se face, de fapt, intr-o prima faza pe banii furnizorilor si, in final, pe banii consumatorilor. Prin taxele impuse furnizorilor pentru deschiderea de magazine marii retaileri isi construiesc, de fapt, retelele, capatand astfel o forta de negociere si mai mare. Vorbim de taxe de ordinul sutelor de euro, ba chiar al miilor, pentru fiecare produs, la fiecare deschidere de magazin. In conditiile in care hipermarketurile au la raft si pana la 20.000 de produse, sumele colectate astfel sunt gigantice.

Scade diversitatea ofertei

Prin limitarea accesului la piata al unor producatori de marfuri se produce, astfel, o selectare a furnizorilor nu neaparat dupa calitatea produselor (sau dupa raportul pret / calitate) ori dupa nevoile consumatorilor, ci dupa capacitatea de a plati taxe. Care capacitate depinde, in mai toate cazurile, de abilitatea de a crea produse apte de a genera volume mari de vanzare. Acest tip de selectie are ca rezultat, cel mai adesea, o scadere treptata a calitatii produselor si standardizarea ofertei. Sunt eliminati din acest joc o serie de producatori care nu doresc sau nu pot plati taxele cerute, sau care nu pot asigura volumele solicitate de marii retaileri. In ceea ce priveste publicul cumparator, acesta este atras si "captivat" spre marii retaileri prin promotii periodice extrem de agresive. si, cum de regula acolo unde apar magazinele mari dispar (sau se imputineaza simtitor) cele mici, consumatorul incepe sa nu mai aiba, incet-incet, de ales. Prin politica preturilor de lista, prin promotii agresive si prin disparitia micilor comercianti - care nu au cum sa faca fata competitiei cu marii retaileri - dispar si posibilitatile de comparatie a preturilor.

Parerile dumneavoastra vor fi publicate in ziarul ZIUA pe masura ce dezbaterea pe aceasta tema va continua.

Pagina realizata de Cezar IOAN  
B L O G S
Actualitate »
Anunturi »
Aventurile familiei Peltz: din mahalalele Bucurestiului in mahalalele Israelului - amintiri , greturi si alte chestii »
Blog-admin »
Blogosfera politicienilor »
Bucurestii, orasul presedintilor »
Documente »
EURO2008 »
Forum Auto »
Fotografia Zilei »
Jagja »
Justitia si societatea »
Nu_ma_tem »
Protectia consumatorului »
  Atac la hipermarketuri    
  Ostaticii unei piete libere    
Romania, tara mea! »
Site-ul Zilei »
The Daily Corporate Frustration »
Zare_blog »
Ziua armelor »
Ziua asiguratorilor »
ZIUA CARGO »
Ziua gandeste verde »
ZIUA TE MENTINE IN FORMA »
Ziua turistica »
 Top afisari / comentarii 
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02473 sec.