Skoda produce cea mai accesibila limuzina din clasa E. Am vrut sa vad cat de ieftin poate fi luxul, motiv pentru care am testat un Superb. Unul dotat cu motor de 2,8 litri, V6, de la Volkswagen, care dezvolta 194 de cai putere. Senzatia de lux si putere are si un pret: 30.000 de euro si un consum de 17 litri/100 de km.

Superb nu este o masina pentru cei care vor sa iasa in evidenta sau pentru cei care protesteaza fata de incalzirea globala. Este un autovehicul pentru oamenii care dispun de ceva venituri lunare si vor sa circule intr-un confort de cinci stele, fara sa epateze. Superb este prima generatie moderna, o reinsufletire a modelului, de lux din 1936, fiind o limuzina care a iesit prima oara pe poarta fabricii din Cehia in 2001. Este construita pe o platforma de VW Passat, cu zece centimetri mai lunga. Forma este arhicunoscuta. In schimb, interiorul rivalizeaza cu limuzinele multe mai scumpe din clasa E - Audi A6, BMW seria 5, Mercedes. Bun gust, finisaje impecabile, reglaje pentru pozitie ideala de sofat, spatiu generos, clima si scaune incalzite, trapa, televizor si navigatie, insertie de lemn nobil si piele bej. Toate acestea transforma un drum lung intr-o calatorie placuta, indiferent daca te afli la volan sau pe fotoliile din spate, acolo unde ai la dispozitie si un minifrigider. Bordul este construit intr-un stil elegant si ergonomic, de limuzina nemteasca. Sub capota se afla un propulsor pe benzina de 2.8 litri, V6 30V, cu turbina care dispune de 194 de cai putere. Un motor elastic cu un sunet caracteristic, care insa nu se aude in interior datorita unei foarte bune antifonari. Herghelia face ca limuzina de 1500 de kg sa se miste ca un fulg, sa demareze in tromba, sa nu-ti dea nici o emotie, orice depasire ai face. V6 a tras Skoda pana la 100 de km/h in doar 8,3 secunde, cu o senzatie de forta si siguranta pentru sofer. La demaraj, se pierde un pic din aderenta. Directia e destul de greoie, fapt care se face simtit doar la parcari sau deplasarile prin oras. Ambreiajul este tare, normal pentru un motor cu atata forta, iar cutia de viteze este etajata pe trepte lungi care fac ca viteza de 120 de km/h sa poata fi atinsa intr-a doua. Si pentru ca tot vorbesc despre viteze, cifra constructiva este de 237 de km/h. In cadrul test-drive-ului, in afara drumului public, am atins 220 de km/h, dar masina dadea semne ca poate mai mult. Suna ciudat, dar 200 de km/h poate fi considerata o viteza de croaziera pentru un Superb V6 care ar rula, de pilda, pe Autobahn. Tot acolo, la o viteza medie de 168 de km/h, o masina identica cu cea testata ar consuma 14.4 litri la suta de km. In regim economic si legal, pe autostrada noastra, la o viteza medie de 100 de km/h, cu tempomatul fixat la 130 de km/h, am scos un consum de 10.8 litri/suta de km. In conditii infernale, patru ore bara la bara prin Bucuresti, la o viteza medie de 12 km/h si o distanta de 48 de km, Skoda a inregistrat un consum record de 26 de litri/100 de km. In calcul trebuie sa tinem seama si de consumul climatronicului. Dupa 321 de km parcursi in regim mixt, la o viteza medie de 29 de km/h intr-un timp de 11,6 ore, consumul a fost de 17,1 litri, adica 54 de litri din cei 62 cat incap in rezervor. Franarea este multumitoare, masina oprindu-se de la 100 de km/h in 38 de metri. Sistemele ABS si ESR intra relativ repede si fara zgomot, chiar si in traficul de oras. Pe langa consum, punctul negativ al limuzinei este o evidenta supravirare a puntii spate care a destabilizat masina la curbe nu prea accentuate. In toamna acestui an este preconizata lansarea, si in Romania, a noii generatii de Superb, motiv pentru care este de asteptat un discount la vechiul model.

Extended 1.9 TDI 19.768

Ride de la 21.378

la 27.195

Avantgarde 2.0 MPI 24.917

Avantgarde 1.8 turbo 26.156

Avantgarde 2.8 V6 28.177

Avantgarde 1.9 TDI 26.170

* pret in Euro in functie de varianta de motorizare