A treia generatie de Subaru Forester vine, de saptamana viitoare, si pe piata din Romania. Masina Brigazii antiteroriste a SRI si a fortelor speciale ale Jandarmeriei a primit un facelift si o serie de imbunatatiri substantiale care o transforma intr-o masina de familie prietenoasa. Asta este prima impresie pe care o lasa pentru ca, sub capota, zace o fiara ce poate fi dezlantuita in orice moment.

Divizia pentru Europa a Subaru a organizat, la inceputul acestei sapamani, o sesiune de drive-test in nordul Greciei. Am avut ocazia sa incerc atat modelul 2.0X cu propulsor de doi litri pe bezina si 150 de cai putere, cat si varful de gama 2.5XT de 230 de CP, dotat cu transmisie automata care poate fi controlata si secvential prin selectorul de viteze Sportshift. Transmisia 4x4 permanenta si simetrica, motorul tip boxer dispus perfect echilibrat si mai jos decat la modele concurente, ii confera lui Forester o tinuta de drum fara cusur datorita centrului de greutate coborat. Fie ca este vorba de autostrada, de serpentine, sau de drum accidentat, noul cross-over proiectat de inginerii de la Fuji Heavy Industries s-a descurcat fara probleme. Pe langa motorul boxer, Subaru a intrebuintat un nou sasiu bazat pe conceptul DC3 (Dynamic Chassis Control Concept) care permite obtinerea unei stabilitati fara cusur si a unui confort ridicat.

Traseul din nordul bratului Kassandra al zonei Chalkidiki - desfasurat intre Salonic, Rodamos si Nea Fokea - a inclus si doua portiuni de cate cinci kilometri intinse de-a lungul unui drum folosit la campionatele de raliuri. Astfel, am avut ocazia sa vedem si ce poate Forester si in locurile pentru care a fost conceput. Noul SUV este sigur, confortabil si placut de condus. Viteza pe care am putut s-o ating pe scurta portiune de drum gen autostrada a fost de 180 de km/h, la modelul de doi litri. Si asta nu din cauza propulsorului, ci pentru ca drumul era impanat cu radare. In ceea ce priveste modelul de 2,5 litri n-are nici un rost sa vorbesc despre viteza pentru ca n-am avut timp sa simt ce pot cei 230 de cai putere. Cifra de catalog indica 207 km/h pentru modelul prevazut cu transmise automata. 2.0X a atins 100 km/h in 10.3 secunde, cu sapte sutimi sub valoarea de catalog care pentru pentru 2.5XT si cutie manuala este de 7,1 secunde. As vrea sa vorbesc acum despre consum. Cifrele adunate de mine arata astfel: 15,4 litri dupa 64,3 km de drum, inclusiv off-road pentru 2.5XT, la un stil agresiv de condus, si 13.4 litri dupa un parcurs de 363 de km. La modelul de 2 litri am inregistrat 11,2 litri/100km dupa 70 de km de drive test si 11,8 litri dupa 2279 de km, la modelul de doi litri. Consumul mi s-a parut semnificativ, dar trebuie sa luam in calcul faptul ca e vorba despre un SUV 4x4 permanent care cantareste 1,5 tone. Mi-a fugit gandul la motorul boxer diesel de 150 de cai putere care va echipa din toamna, pentru doar 1500 de euro in plus, atat Foresterul cat si Impreza. Insa, cu privire la consum, costul reviziilor, benzina si pretul motorinei din Romania, exista si calcule pe care vanzatorii de automobile le feresc de ochii cumparatorului. Acestea spun ca o masina pe motorina devine rentabila doar daca utilizatorul parcurge anual peste 30.000 de km. A treia generatie de Forester, comercializata in Romania prin Subaru Motors Trading SRL, este un pic mai mare decat precedenta. Dimensiunea usor crescuta se simte bine la spatiul interior unde distanta dintre scaune a fost crescuta cu 110 mm, iar latimea habitaclului cu 65. Garda la sol este de 215 pentru modelul 2.0X si 225 de mm pentru 2.5XT. La capitolul siguranta trebuie mentionat cadrul pentru coliziuni omnidirectionale, structura de prevenire a blocarii portierelor, airbaguri laterale si cortina, tetiere active si pozitionarea grupului motopropulsor care favorizeaza absortia impactului. Nu pot sa inchei fara sa transcriu o remarca a colegilor din presa auto, anume aceea ca noul Forester si-a pierdut din zvac, din acel varf de forta. Explicatia vine insa din necesitatea de a inscrie noul Forester in viitoarea norma europeana privind emisia de noxe. Aceasta va duce la limitarea dezmatului de putere si combustibil la toti bolizii care vor vrea sa ruleze pe soselele UE.

Preturi Subaru Forester 2008

2.0X 5MT ADr de la 25,466 la 30,821

2.0XS 4AT de la 29,631 la 32,368

2.5 TURBO 5MT de la 33,082 la 34,391

2.5 TURBO 4AT-s de la 34,629 la 35,938

* in euro cu toate taxele incluse, in functie de varianta de echipare