Cu o echipare pentru terenuri accidentate, ma refer la anvelope specifice, Sportage poate ajunge in locuri greu accesibile si este capabil sa treaca vaduri de apa ce depasesc garda la sol. Sportage este robust si fiabil, fiind nimerit pentru cei care nu vor sa epateze, dar pe care niciun drum nu-i impiedica sa ajunga la destinatia propusa.
Un produs UE
Sportage a aparut prima oara in 1995. A fost un concept rezultat din alianta Kia-Ford-Mazda, sud-coreeni conlucrand cu britanici de la Lotus, specializati in masini sport. A rezultat un SUV compact care a avut priza la public datorita raportului fiabilitate/pret. Dupa doi ani de pauza, producatorul coreean, subsidiar al concernului Hyundai, s-a hotarat sa revina cu un concept adaptat noii piete si a creat noul Sportage, pe o platforma de Santa Fe. Din 2007, productia a fost mutata in Europa, fabrica din Slovacia, de la Zilina, fiind locul din care pleaca noua masina spre locurile de pe batranul continent. Odata cu realocarea productiei pentru Vest, coreeni au relizat in primavara lui 2008 si un face-lift, principalele schimbari survenind la nivelul designului exterior. A rezultat o masina robusta care poate indeplini aproape orice sarcini in regim de tractiune integrala permanenta.

Atunci cand vorbim de Kia Sportage trebuie sa plecam de la premisa ca analizam un autovehicul care pentru segmentul din care face parte ofera un pret bun, chiar si in vreme de criza. Ca este asa, o dovedesc si vanzarile pe care producatorul coreean le-a inregistrat in prima parte a anului 2009, respectiv o crestere pe fondul unei prabusiri a concurentei.

Kia a reusit sa faca o masina eficienta la un pret competitiv, fara insa a intra in rubrica lucrurilor ieftine. La interior este asigurat tot confortul, in conditiile unor materiale care sa nu implice extravagante cu costuri pe masura. Masina fabricata la Zilina este bine inchegata, dispune de tractiune integrala permanenta, cel putin in varianta testata de mine pe distanta de peste 1000 de km, si de tot confortul pe care pasagerii il pot solicita pentru un drum lung.

In ciuda pozitiei inalte la volan, soferul n-are senzatia de tractor care se poate intalni la ale SUV-uri, iar scaunul preia cu succes din denivelari si din oboseala care pot aparea dupa parcurgerea unor dinstante mari. In sesiunea de drive-test efectuata, am reusit sa ajung in locuri accesibile doar autove hiculelor de teren pur-sange sau pentru motociclete. Si ma refer aici la faptul ca Sportage a mers cu succes pana la poarta vechii cetati de scaun a lui Decebal - Sarmizegetusa Regia, dupa un drum forestier de peste 16 kilometri presarat cu busteni si mici crevase.

Suspensiile si-au facut datoria, sleaurile fiind depasite fara ca socul sa fie simtit in sira spinarii. Masina dispune de tractiune integrala permanenta controlata electronic, de sistem de control al stabilitatii (ESP). De asemenea, exista un buton din care poate fi anulat ESP-ul, ceea ce face posibila deplasarea in teren mocirlos atunci cand controlul tractiunii intervine pentru a distribui puterea motorului.

In teren foarte accidentat sau alunecos, sau pentru situatii de iarna grea, puterea transmisa de propulsorul de 140 de cai diesel, poate fi dirijata catre cele patru roti motoare. Acest lucru este posibil prin actionarea butonului 4WD lock, care blocheaza diferentialul trimitand forta indiferent de ceea ce transmit senzorii. Pentru o eficienta sporita, masina trebuie sa se miste in treapta I de viteza.

Motorul diesel de doi litri produce un cuplu de 305 de Nm, suficient pentru abordarea oricaror pante. La capitolul consum, pe drumuri grele, computerul de bord a indicat 11,8 litri la 100 de km. La drum intins n-a sarit de sapte litri, in vreme ce in ciclu urban a ajuns undeva la noua litri/100 de km.

2.0 GSL 4x2 17.612

2.0 GSL 4x4 20.850 - 23.205

2.0 DSL 4x2 20.587

2.0 DSL 4x4 24.395 - 26.775

* preturi in euro cu TVA

Design exterior 8

Design interior 7

Utilitate interior 8

Calitatea materialelor 7

Pozitie in scaun 8

Vizibilitate fata 8

Vizibilitate spate 6

Sistemul de franare 8

Capacitate portbagaj 8

Directie 8

Suspensii 8

Feeling 8

Consum 8

Pret 8