Mazda 5, versiunea 2008, nu este un model nou al producatorului japonez. Este un face-lift al versiunii anterioare care a primit un nou design exterior, imbunatatiri la capitolul siguranta si o reducere a emisiei de noxe, estimate la 187 de grame de CO2 pe km. Mazda 5 este un Multi Activity Vehicle (MAV) care se adreseaza aproape exclusiv unui sofer familist. Insa o cursa de cateva sute de kilometri la volanul voluminoasei Mazde m-a facut sa-mi doresc un drum pana la partiile de ski din Austria.

Masina pusa la dipozitie de Mazda avea la bord, in momentul in care am preluat-o, 875 de km. Am parcurs, in cinci zile, 326 de kilometri, atat in Bucuresti, cat si in afara lui. Din primul moment sunt sesizabile doua atuuri ale acestei masini de familie: spatiul generos si pozitia excelenta a soferului. Daca ar fi sa ne luam dupa acest ultim criteriu, Mazda 5 poate rivaliza cu o limuzina din clasa premium. Confortul la volan se simte mai ales la drum lung. Suspensiile, dotate cu amortizoare FDV pentru rotile din fata, si fotoliul soferului fac ca orele lungi de condus sa treaca in mod placut.

Al doilea punct forte este spatiul interior. Suficient pentru orice inaltime a soferului si pasagerului si mare pentru ocupantii locurilor din spate, mai ales daca este vorba de copii. Acestia pot folosi si cele doua masute pliabile in care sunt decupate suporturi pentru pahare, dar isi pot ascunde jucariile si prin cele 45 de spatii de depozitare existente. Mazda5 este singurul model MAV din segmentul C echipat, optional, cu doua usi electrice culisante care se deschid si se inchid in mai putin de cinci secunde si care se opresc automat daca detecteaza un obstacol. Usile se pot actiona de la bord, din cheie sau de la usa, insa numai cu motorul oprit.
Putere multa, consum pe masura
Un punct in plus si pentru motorizare. Autovehiculul pus la dispozitie este dotat cu un DOHC 16 valve pe benzina de 2.0 litri care dezvolta 146 de cai putere si un cuplu de 185 de Nm la 4000 de rotatii pe minut. Forta propulsorului echipat cu Sequential Valve Timing (SV-T) misca fara probleme cele 1410 kilograme ale MAV-ului. In combinatie cu directia hidraulica asistata electronic, precisa si ferma, si cutia de viteza usor de manevrat, vehiculul lung de 4,5 metri devine chiar agil pe sosea. Pretul pe care il plateste Mazda pentru motoarele puternice si silentioase pe care le creeaza se regaseste in consumul de combustibil. Cifrele inregistrate de mine, conform computerului de bord, au indicat 15,6 litri de benzina arsa la suta de kilometri facuta prin Bucuresti, cu aproape cinci litri pentru valoarea de catalog. Dupa 233 de kilometri prin afara orasului, consumul era undeva la 8,7 litri, cu 2,4 pentru cifra oficiala. In regim mixt, dupa 326 de km, panoul arata 11,2 litri/100 de km, la o viteza medie totala de 25 de km/h. Valoarea comunicata in pliantul masinii este de 7,9 litri. Am reusit sa accelerez pana la 100 de km/h in 10,6 secunde, benzina arsa in aceste reprize de drive-test extrem regasindu-se in cifrele finale de consum. Masina se opreste la franarea de urgenta de la 100 de km/h in 34 de metri pe asfalt uscat. ABS-ul intervine fara prea mare zgomot, iar directia se poate mentine lejer. Cutia de viteze, cu sase rapoarte, se actioneaza lin, insa etajarea treptelor face ca demarajul sa para, la prima ciupire a acceleratiei controlata eletronic, un pic cam lent. Este, insa, doar o parere pentru ca, odata apasata pedala de gaz, masina tasneste aidoma unei sportive. Ar mai fi de apreciat robustetea noului MAV de la Mazda. Modelul testat a fost un TX Plus, de 21.790 de euro cu TVA, si vine, in dotarea standard, cu sistem de stabilitate dinamica (DSC) si de control al tractiunii (TCS); airbag-uri fata, pilot si copilot, laterale fata, cap si umeri, fata si spate; pedala de imobilizare la impact. Sistemele de siguranta au facut ca Mazda 5 sa obtina cinci stele la testul EURO NCAP. Modelul poate fi comandat si in varianta cu sapte scaune.

Preturi Mazda 5

1.8i 116cp de la 17.790 la 19.790

2.0i 146cp de la 21.790 la 25.990

CD110 110cp de la 19.590 la 23.590

CD143 143cp de la 25.990 la 27.790

* preturi in Euro cu TVA, in functie de varianta de echipare

Preturi revizii

20.000km 179,84

40.000km 186,32

60.000km 179,84

80.000km 186,32

100.000km 256,69

120.000km 282,41

* in Euro cu TVA la service-ul din Austria