La sesiunea de drive-test de anul trecut, ocazionata de lansarea in Romania, am scris mai mult despre comportamentul masinii la drum lung. De aceasta data, am testat-o de-a lungul a patru zile de trafic bucurestean, asa cum s-a prezentat acesta inainte de Paste. Modelul despre care vorbesc este o Fabia 1.6 16V MPI, pe benzina, de 105 CP, care avea la bord 11.890 de kilometri. Astfel, am avut ocazia sa cunosc automobilul dupa ceva rulaj, pentru ca o masina noua, in majoritatea cazurilor, este "perfecta". Am sa incep cu partile bune ale Fabiei. Este gandita parca pentru oras, desi se comporta bine si la drum lung. Sprintul este bun, fapt care o ajuta sa se strecoare usor in trafic. Franele actioneaza eficient oprind cele 1070 de kg ale masinii fara emotii. In plus, sistemul ABS cu EBD intra in functiune, imediat ce e nevoie, fara prea mult zgomot. Doua mari plusuri pe care le-am sesizat la noua Fabia. Primul si cel dintai este scaunul soferului si al pasagerului din fata. La modelul testat de mine, Elegance cu un pret recomandat de 14.491 de euro cu TVA, acesta era tip sport si asigura o sustinere laterala fara cusur. In acelasi timp, este comod, ceea ce face ca sofatul la drum lung sa nu fie obositor. Cea de a doua remarca este legata de cutia de viteza. Se actioneaza fara vreun efort si face lejer mersul in trafic bara la bara. Laudabila este si servodirectia care se misca precis si usor la viteze reduse. Odata cu marirea acesteia, volanul se intareste. As vrea sa trec rapid in revista si partile care nu mi-au placut. In mare ar fi legate de zgomot si consum. La capitoul decibelilor, acestia sunt putin cam multi produsi de motor, semn ca Fabia nu este foarte bine antifonata. La pornire ai senzatia ca sub capota este un diesel. Modelul de drive-test, ajuns la 11.890 de km, avea un scartait/bazait in portiera soferului. Acesta se auzea atat la mersul pe piatra cubica, cat si la un volum ridicat la muzicii. Despre consum, am inregistrat 12,4 litri/100 de km dupa 118 kilometri de trafic bucuresten, cu trei litri peste cifra indicata in catalog. In plus, cei 105 cai putere care se puneau in miscare cu acest pret, nu erau tocmai naravasi pe cat m-as fi asteptat la un motor de 1,6 litri pe o masina compacta.
Inghesuiala mare in clasa mica
Ceea ce aduce in discutie un alt dezavantaj al modelului, cel legat de pret si de concurenta. La o motorizare similara, clientul ar putea alege o Mazda2 sau un Suzuki Swift GS care prezinta propulosare mult mai legate si mai dinamice si vin in standarat cu mai multe "optionale". Insa, in cazul Fabia, vorbim despre o masina a concernului Volkswagen, cu tot ce impune marca. Atentie sporita pentru finisaje, materiale nu foarte ieftine, pret bun la vanzarea second-hand. Pachetul Elegance Fabia curpinde sistemul antiderapaj ASR si de control al stabilitatii ESP, un sistem de monitorizare a presiunii in pneuri, airbaguri frontale, cortina si laterale. Portbagajul este destul de incapator pentru un model compact, fiind de 300 de litri in mod normal si de 1163 cu banchetele rabatate. In concluzie, noua Fabia este o masinuta foarte buna pentru oras si acceptabila pentru excursii de peste 300 de km, pentru ca o raita pana la mare este un drum de placere. Ar mai fi de adaugat ca Fabia are si un fratior putin mai mare, varianta Combi, lansarea oficiala a acestui model in Romania urmand sa aiba loc in aceasta luna.