
Potrivit lui James McNeal, consultantul citat de The Economist, influenta copiilor asupra cheltuielilor familiei este de trei tipuri - si nu mai e vorba doar despre cereale, lapte si dulciuri: decizia proprie (asupra cheltuirii banilor incredintati de parinti), directa ("vreau cutare marca de adidasi, computer etc") si indirecta ("draga, stii ce mult i-ar placea copilului sa ne luam masina asta").

Canalele principale prin care se exercita influenta companiilor asupra copiilor sunt, evident, televiziunile (in special cele dedicate acestui segment de varsta) si internetul. Potrivit aceluiasi articol din The Economist, canalul nord-american Nickelodeon, apartinand gigantului Viacom si dedicat copiilor, este cea mai profitabila divizie a firmei.

Dar dincolo de site-urile de internet destinate copiilor (de tip Barbie.com etc), acest mijloc de comunicare a inceput sa fie utilizat la scara larga pentru livrarea de mesaje publicitare catre acest public tinta. "Advergames" - jocurile cu substrat publicitar - sunt din ce in ce mai folosite pentru a atrage audienta tanara, pe site-urile companiilor care nu au nicio legatura directa cu copilaria (producatori de masini de teren, retele de magazine de haine pentru adulti etc).

Cum se intampla adesea si la noi, copiii au devenit, in multe locuinte americane, "experti" in ceea ce priveste tehnologia de varf (cati dintre cititorii acestui articol nu-si asculta uneori copilul de 14 ani cu privire la ce boxe ar fi cele mai potrivite, ce televizor sau ce computer?). Copii au inceput sa aiba un cuvant de spus in ceea ce priveste destinatiile de vacanta, a amenajarilor de curte si gradina, si lista cu siguranta nu se opreste aici.

In multe domenii economice, a devenit extrem de rentabil, atat pe termen lung cat si pe termen scurt, sa te adresezi (si) copiilor: au mintea deschisa, sunt adeseori usor de influentat, sunt impulsivi, neexperimentati. Dar, mai mult decat orice, sunt un public care poate fi fidelizat pe termen lung, astfel incat devin clienti pe parcursul unei intregi vieti.
