Am avut la teste un Auris cu motor pe benzina de 1,6 litri si 124 de cai putere. L-am incercat prin Bucuresti si imprejurimi pentru ca am vrut sa vad cum se comporta in conditii de trafic zilnic. Masina este comoda la traficul bucurestean, desi nu are dotari care sa iasa din standard. Cockpitul soferului pare putin desprins din filme science-fiction. O tendinta specifica japonezilor, care nu a mers pana intr-acolo incat sa egaleze Honda Civic. Maneta schimbatorului de viteze este plasata pe consola centrala care se prelungeste cu un arc de cerc lasand spatii de depozite atat deasupra ei cat si sub ea. Forma acesteia nu permite insa montarea unei cotiere care ar face mai usoara calatoria lunga. In lipsa ei, soferul este obligat sa-si tina mana agatata de schimbatorul de viteze. Materialele folosite la interior sunt destul de bune, dar plasticul cromat care acopera consola si partile superioare ale usilor, este predispus la zgariere si jupuire, ceea ce-l face putin fiabil in timp. Aurisul este o Toyota tipica. Antifonarea buna face ca motorul sa nu fie simtit in habitaclu. Dintre caracteristile noului model ar fi de semnalat sistemul care nu permite pornirea fara apasarea temeinica a pedalei de ambreiaj sau iluminatul de bord tip Optitron. Instrumentele Optitron sunt concepute pentru a mari vizibilitatea si pentru a reduce stresul vizual. Foloseste leduri pe fiecare cifra si pe acele indicatoare. Micsoreaza efortul ocular pentru a face indicatorale de bord vizibile indiferent de nivelul luminii ambientale. Aurisul dispune de indicatoare pentru schimbarea optima a treptelor de viteza. Cel mai probabil acestea au fost presetate la autovehicolul testat pentru un consum redus de combustibil pentru ca imi cerea sa trec intr-o treapta superioara imediat ce depaseam 2000 de rotatii/secunda. Masina este linistita, dispune de o acceleratie liniara fara sa sesizezi vreun zvac. Pozitia la volan este relativ inalta, comparabila cu a mini-suvurilor.
Motor nou
Motorul este complet schimbat. 1ZR-FE este un propulosr de 1,6 litri pe benzina introdus fabricat din 2007. Silentios si puternic pentru capacitea lui - 124 de CP si 157 de Nm - motorul este construit cu tehnologia VVT-i. Rata de control variabila a valvelor a permis o reducere a noxelor si a consumului de carburant. Cum noxele nu le-am masurat va pot da cateva cifre despre economicitatea Auris-ului. Eu am inregistrat un consum de 14,9 litri/suta dupa 70 de kilometri parcursi in Bucuresti, bara la bara, inclusiv climatronicul. In afara localitatii, dupa circa 100 de km, masina a consumat 6,9 litri conform computerului de bord, cifra din care ar trebui sa scadem ceva pentru functionarea aerului conditionat. Consumul mixt inregistrat a fost de 9,6 litri/suta de km. O cifra pe care de altfel am gasit-o si atunci cand am preluat masina si care fusese calculata dupa parcurgerea a 3370 de km. Nu trebuie sa te astepti de la un Auris cu motor de 126 de cp sa te bage in scaun, decat daca il tii turat la peste 4000 de rot/secunde. In repriza de atingere a valorii de 100 de km/h am inregistrat 11,4 secunde, cel mai bun timp, cu o secunda peste valoare de catalog. Un mare plus pentru sistemul de franare. Auris a oprit in 31 de metri cu toate ca are 1300 de kg. ABS-ul nu se aude aproape deloc dar isi face treaba foarte bine in combinatie cu discurile prezente atat la rotile motoare cat si la cele de pe spate. La capitolul siguranta, Toyota Auris este practic impanzita de airbaguri, inclusiv cortina si pentru genunchii soferului. In concluzie, este o masina care se adreseaza mai degraba unui sofer prudent ce doreste confort si siguranta, nu vrea un spatiu prea mare si crea sa plateasca 18.000 de euro pe o masina cu tehnologie 2007 care sa-l tina cativa ani.
Preturi Auris
1.4 VVT-i de la 13.900 la 17.000

1.6 VVT-i de la 17.210 la 19.648

1.4 D-4D de la 16.725 la 19.583

2.0 D-4D de la 19.940 la 21.620

* in euro cu TVA, in functie de varianta de echipare